Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Frans 3


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Steurs Cynthia
  • Top Caroline

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Inhoudelijk expert: Frans 1 en 2 inhoudelijk expert
Vakdidactiek: Frans 1 en 2 inhoudelijk expert + Vakdidactiek 1
Verruimingsproject: Frans eindtermen S.O.

Eindcompetentie

INHOUDELIJK EXPERT:
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.1 De student consulteert de lerplannen voor Frans vreemde taal 1ste en 2de graad.
1.3 De student selecteert leerinhouden rekening houdend met het niveau van de leerlingen, doelen, timing en relevantie.
1.5 De student kiest gepaste werkvormen en leermiddelen bij de uitwerking van lessen.

3. De leraar als inhoudelijk expert:
3.1 De student beheerst de vakinhouden en werkt zelfstandig zijn/haar taalbeheersing bij.

4. De leraar als organisator:
4.2 De student plant microteaching, oefeningen, taken en lectuur in.
Specifiek: De student past de spraakkunst en woordenschat correct toe in geschreven en gesproken taal. De student verklaart grammaticale regels met de juiste terminologie. De student herkent en verbetert fouten. De student kan een vlot gesprek voeren un het Frans.

VAKDIDACTIEK:
LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
1.1. De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via studie van de puber, raadpleging leerplan, observatie en bevraging mentor
1.2. De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen
1.4. De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, bordschema’s, en en zelf een leerlijn uitzetten
1.5. De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren
1.6. De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm
1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprcessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek
LERAAR ALS OPVOEDER
2.4. De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.
LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT
3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen,door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...
LERAAR ALS ORGANISATOR
4.4. De leerkracht kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen
TAALCOMPETENTIES
2 De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken

VERRUIMINGSPROJECT:
De competenties die betrekking hebben op het DOLOD 'Verruimingsproject' worden omschreven in de brochure VerruimingsProjecten.

Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT:
Communicatieve vaardigheden: training
Taalkunde: Grammaire 2000 (herhaling Frans 1 en 2 + van p.142 tot p.207)
Francofonie: kennismaking met Franse cultuur

VAKDIDACTIEK:
Methodologie en werkvormen
Woordenschat en spraakkunst 1ste graad S.O.
Jeugdliteratuur

VERRUIMINGSPROJECT:
De inhoud van het verruimingsproject wordt omschreven in de brochure VerruimingsProjecten.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Exercices 2000
  • Grammaire 2000 (incl. cd-rom)

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
Vakdidactiek

Handboeken

  • La classe de langue

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

VAKDIDACTIEK:
Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geevalueerd tijdens de colleges vakdidactiek.

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de deelopleidingsonderdelen. Het gewicht van de deelopleidingsonderdelen wordt bepaald door het aantal studiepunten voor de deelopleidingsonderdelen.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Voor het deelopleidingsonderdeel Verruimingsproject is een andere
evaluatiemethode dan aangegeven mogelijk, in samenspraak met de betrokken docent(en).

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen10%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen40%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Verruimingsproject
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%