Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Engels 4


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Gilis Annelies

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

- eindcompetenties Engels 1, 2 en 3
- interesse voor de Engelse taal en cultuur
- bereidheid tot bijhouden/bijwerken taalbeheersing buiten de contacturen

Eindcompetentie

1. INHOUDELIJK EXPERT

1.1 Communicatieve vaardigheden
Studenten beheersen de basiskennis van het Engels en begrijpen actuele Engelstalige documenten en verscheidene tekstsoorten. Ze beheersen leesstrategieën en kunnen beluisterde of gelezen documenten bondig samenvatten en er vragen bij formuleren. Ze nemen op een vlotte en correcte wijze deel aan een discussie of gesprek over onderwerpen van algemeen-maatschappelijk en cultureel belang. Studenten kunnen een vlotte tekst schrijven in het Engels (een samenvatting, bespreking of verslag). Ze passen de nodige strategieën toe om tot een correcte productie te komen en houden rekening met de tekstvoorwaarden.

1.2 Culturele component
Studenten kennen een aantal belangrijke Amerikaanse auteurs en lezen teksten van hun hand; ze kunnen deze auteurs en hun werk ook situeren. Ze bouwen een globaal beeld op van de Amerikaanse maatschappij. Van de teksten die gelezen worden kunnen de studenten woordenschat verklaren, de inhoud vertellen en een bespreking maken. Ze lezen zelfstandig een aantal boeken en maken hiervan een bespreking en/of presentatie. Ze gaan ook kritisch om met achtergrondinformatie over de gelezen boeken; ze identificeren maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen Engelstalige literatuur en actualiteit en benaderen deze op een kritische manier.

1.3 Taalkundige component
Studenten beheersen de basiswoordenschat van het Engels en werken zelfstandig aan de systematische verwerving en uitbreiding hiervan. Ze herkennen verschillende taalregisters, idiomatische uitdrukkingen en moedertaalinterferentie.
Studenten beheersen de fundamentele regels van de Engelse spraakkunst en hebben inzicht in de opbouw van het spraakkunstsysteem. Ze kunnen zelfstandig een aantal grammaticale thema's herhalen.


2. VAKDIDACTIEK

2.1 De leraar als inhoudelijk expert
Studenten kennen basisprincipes uit de leerplannen Engels en passen deze toe in lesvoorbereidingen.

2.2 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Studenten bereiden zelfstandig of in groep lessen of lesfragmenten voor en voeren deze uit. Hierbij achterhalen ze de beginsituatie van de leergroep en kiezen en formuleren ze doelstellingen op basis van de beginsituatie. Ze selecteren leerinhouden uit een gegeven aanbod, rekening houdend met de criteria van de beginsituatie en de beschikbare tijd en hulpmiddelen en structureren en vertalen deze in leeractiviteiten.
Studenten bepalen een aangepaste methodische aanpak en groeperingvormen. Hierbij aansluitend kiezen ze leermiddelen en ze passen deze aan indien nodig (individueel of in team). Studenten ontwerpen en realiseren een motiverende leeromgeving.

2.3 De leraar als organisator
Studenten kunnen een soepel en efficiënt lesverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leraar en de lerende.

2.4 De leraar als opvoeder
Studenten creëren een positief leerklimaat en zorgen voor een positieve interactie. Ze kunnen ook hun eigen gedrag kritisch bevragen.


3. ATTITUDES
De studenten werken aan deze attitudes in de loop van dit semester:
A1 beslissingsvermogen / A5 organisatievermogen: studenten bepalen zelfstandig of in groep een methodische aanpak.
A3 kritische ingesteldheid / A4 leergierigheid: studenten tonen een ruime interesse voor de Engelse taal en cultuur en zijn bereid zich op de hoogte te houden van de maatschappelijke en culturele actualiteit (toneel, film, literatuur…) en zelfstandig hun luister- en leesvaardigheid te oefenen door regelmatig de Engelstalige media te volgen. Ze beseffen dat het lezen van (literaire) teksten de bedoeling heeft hun inzicht in de Engelse literatuur, cultuur en gedachtewereld te verrijken, hun taalvaardigheid te ontwikkelen, hun woordenschat uit te breiden, hen zin voor precisie en het aanvoelen van nuances in de woordkeuze bij te brengen en hun zin voor schoonheid en stijl te ontwikkelen. De studenten beseffen ook dat een grondige kennis van de spraakkunst een essentieel deel van hun opleiding tot taalleerkracht is.
A2 relationele gerichtheid / A6 zin voor samenwerking: studenten werken in groep bij tekstbespreking, discussies, microteaching enz. Ze staan open voor contacten met Engelstaligen (via correspondentie, internet, uitwisseling…).
A8 creatieve gerichtheid
A10 gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie

Inhoud

1. INHOUDELIJK EXPERT

1.1 Communicatieve vaardigheden
Strategieën m.b.t. de 4 vaardigheden: skimmen, scannen, oriënterend en intensief luisteren; verschillende soorten teksten (o.a. samenvatting, verslag, essay); gesprek, discussie, presentatie.

1.2 Culturele component
- Amerikaanse literatuur en cultuur
- Engels als wereldtaal
- woordenschat, inhoud en bespreking van teksten, gedichten en audiovisuele fragmenten.

1.3 Taalkundige component
- woordenschat (o.a. connecting & linking, expressing feelings & ideas, American vs. British English, idiomatic expressions, taalregisters, moedertaalinterferentie)
- grammatica (o.a. revision of the tenses, the passive, adjectives and adverbs, occasionele grammatica n.a.v. lectuur of schrijfopdrachten)


2. VAKDIDACTIEK
- methodologie van het vreemdetalenonderwijs, met nadruk op woordenschat en het integreren van de 4 vaardigheden op een communicatieve basis;
- eindtermen, leerplannen en handboeken van het secundair onderwijs.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • An A to Z of Common Errors
  • English Grammar In Use (with answers and cd-rom)
  • Grip on Grammar
  • Grip on Grammar - Exercises (incl. cd-rom)
  • What's What?

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Longman Dictionary of Contemporary English + DVD
  • Practical Techniques for Language Teaching
  • Van Dale middelgroot woordenboek Engels-Nederlands
  • Van Dale middelgroot woordenboek Nederlands-Engels
  • What's What?

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

- Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten; een zwaar tekort (7/20 of minder) op het mondelinge deel kan leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al is het schriftelijke examen ruim voldoende (en omgekeerd).
- Bij het mondelinge examen wordt rekening gehouden met zowel inhoud als presentatie (structuur van het antwoord, vlot en correct taalgebruik, uitspraak, expressiviteit en communicatieve vaardigheid).
- Indien de deadline van een opdracht niet wordt gerespecteerd, kunnen de punten niet worden opgenomen in het geheel.

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen:
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen40%
Vakdidactiek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%