Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Elektriciteit 3
Docenten
- De Landtsheer Erik
- Op De Beeck Jan
- Herbots Herman
- Van Hecke Kristin
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Practicum
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs en competenties van elektriciteit 1 en 2 met betrekking tot de geziene leerstof.
Eindcompetentie
1.1 niv 1 lln beheersen de vaardigheden om de beginsituatie van de groep te achterhalen
1.2 niv 2 lln bepalen de doelstellingen vanuit het leerplan voor het geven van een les voor de eigen klasgroep
1.3 niv 2 met de vakleerkracht worden de leerinhouden geselecteerd
1.4 niv 2 de student zet de medestudenten aan het werk na de uiteenzetting
Als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen moet een student:
- v1.3 de leerinhouden kunnen selecteren.
- v1.4 de leerinhouden kunnen structureren en vertalen in opdrachten.
- v1.7 een adequate leeromgeving kunnen realiseren.
- v1.8 Observatie/evaluatie kunnen voorbereiden.
- v1.9 Observeren/proces en produkt kunnen evalueren.
Als opvoeder moet een student:
- v2.3 door attitudevorming de leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie kunnen voorbereiden.
- v2.6 het fysiek welzijn van de leerlingen kunnen bevorderen?
- v2.7 adequaat kunnen omgaan met meerderjarige leerlingen.
Als inhoudelijk expert moet een student:
- v3.1 basiskennis beheersen en recente evoluties i.v.m. domeinspecifieke kennis en vaardigheden kunnen opvolgen.
Als organsator moet een student:
- v4.1 een gestructureerd werkklimaat kunnen bevorderen.
- v4.2 een soepel en efficiënt les-en dagverloop kunnen creëren.
- v4.4 een stimulerende, veilige en werkbare klasruimte kunnen creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.
Als innovator en onderzoeker moet een student:
- v5.1 vernieuwende elementen kunnen aanwenden en aanbrengen.
- v5.2 kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek rond de eigen praktijk.
Als partner van de ouders/verzorgers moet een student:
- v6.1 zich op de hoogte stellen van en discreet omgaan met gegevens over de leerling.
- v6.2 aan de ouders/verzorgers informatie kunnen verschaffen over hun kind in de school.
- v6.3 in overleg met het team de ouders/verzorgers kunnen informeren over het klas- en schoolgebeuren.
- v6.4 met de ouders in dialoog kunnen treden over opvoeding en onderwijs.
Als lid van een schoolteam moet een student:
- v7.1 participeren aan samenwerkingsstructuren.
- v7.2 binnen het team over een taakverdeling kunnen overleggen en deze naleven.
De competenties die betrekking hebben op het DOLOD 'Verruimingsproject' worden omschreven in de brochure VerruimingsProjecten.
Inhoud
INHOUDELIJK EXPERT:
Theorie
• Opbouw van een magnetisch veld en magnetische keten
• Praktisch gebruik van elektromagnetisme
• Elektrodynamische krachten
• Genereren van spanning langs elektromagnetische weg
• Zelfinductie en wederzijdse inductie
• Elektrostatische begrippen
• Elektrostatisch veld
• Condensatoren
• Opwekken van sinusvormige wisselspanning
• Ogenblikswaarde, amplitudo, gemiddelde waarde, efffectieve waarde, elektrische graad, cirkelfrequentie of elektrische hoeksnelheid, top- en vormfactor, voor- en nadelen
• Vectoriële voorstelling
• Zuivere gelijkstroomweerstand op wisselspanning
• Ideale poel op wisselspanning
• Ideale condensator op wisselspanning
Praktijk:
- Korte herhaling lichtschakelingen.
- Relaisschakelingen voor verlichtingsdoeleinden :
+ Impulsrelais - enkelpolig
- dubbelpolig
- serie
- veilige spanning
+ Tijdrelais - Trappenhuisautomaat
- Maken van cursus en didactisch mateiaal
- Onderhoud en herstellen van materiaal in het werkhuis
- Een volledige huisinstallatie leggen en tekennen
- Een volledige bouw opvolgen (vanaf de aarding tot de keuring)
Tekenen:
1. Verlichtingsschakelingen
- Basislichtschakelingen
- Afstandsbediening
- Impulsrelais
- Trappenhuisautomaat
- Lichtschakelingen voor bijzondere toepassingen
- Spaarschakeling
- Schemerschakeling
- Fluorescentielampen
- Halogeenverlichting
- Lichtsturing-dimschakeling
- Afstandsbesturing
2. Verdeelkast
- Aansluiten van meettoestellen
- Verdelen en schakelen van elektrische energie
- Beveiligen van de huisinstallatie
- Energieverdeling
- Schakelkast- en verdeelkast
3. Elektriciteitsinstallatie bij de bouw van een woning
- Leidraad voor de opbouw van een huisinstallatie
- Minimumuitrusting van een elektrische installatie
- Bestek
- Installatietekeningen
- Dossier
- Praktische voorbeelden en oefeningen: bungalow, studio en woning
VAKDIDACTIEK:
De bovenstaande items worden vakdidactisch behandeld.
VERRUIMINGSPROJECT:
De inhoud van het verruimingsproject wordt omschreven in de brochure VerruimingsProjecten
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Cursussen
Handboeken
- Project huisinstallatie Naslagwerk
- Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 1
- Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 2
- Serie Elektrotechniek - Elektrotechnisch tekenen schema's lezen deel 1
Evaluatie
Tweede examenkans, tweede examenperiode(augustus) : Elektriciteit 3 Praktijk : de punten van de permantente evaluatie blijven behouden.
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Voor het deelopleidingsonderdeel Verruimingsproject is een andere
evaluatiemethode dan aangegeven mogelijk, in samenspraak met de betrokken docent(en).
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | Theorie | 45% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | Tekenen | 18% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | Theorie | 45% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | Tekenen | 18% | Eerste examenkans - deel 1 | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | Praktijk | 37% | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | Permanente evaluatie | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% | Verruimingsproject |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |