Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Economie 4


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Rijmenams Marleen

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie
  • Werkcollege

Begincompetentie

* Economie 4 Inhoudelijk expert:
Boekhouden: de eindcompetentie van boekhouden uit Economie 1 en 3
Sociaal recht: geen specifieke voorkennis vereist. Van de studenten wordt wel verwacht dat ze interesse hebben in het actueel sociaal-economisch en politiek gebeuren en dat ze beschikken over voldoende zelfdiscipline.

* Economie 3 Vakdidactiek:
De eindcompenties Didactische thema's 1 en 2 en Vakdidactiek uit Economie 2 en 3.

Eindcompetentie

* Economie 4 Inhoudelijk expert:

V 3.1. De student beheerst de basiskennis, volgt en bevraagt de recente evoluties i.v.m. inhouden en vaardigheden uit het vakgebied.
V 3.2. : De student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan
V 3.3. : De student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van
het onderwijsaanbod
De leraar als cultuurparticipant
V 10.1 : De student onderscheidt rond het sociaal- economische domein actuele thema’s en
ontwikkelingen en benadert deze kritisch.
De leraar identificeert relevante informatie rond deze thema’s.
De student werkt aan volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4(leergierigheid), A10 (taalgebruik en communicatie).

De student:
- heeft inzicht in de verschillende onderwerpen van de sociale wetgeving, die hij volgens het vigerend
leerplan als bachelor mag onderwijzen in het secundair onderwijs;
- is in staat om wijzigingen in de wetgeving te situeren en zelfstandig te leren.
- leert boekingen beredeneren en formuleert het waarom van de boekingen.
- registreert de handels- en eindejaarsverrichtingen volgens het systeem van dubbel boekhouden;
- krijgt door middel van de jaarrekening inzicht in de financiële en in de economische toestand van de
onderneming

* Economie 4 Vakdidactiek:

LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN op niveau 2
1.2. De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en
concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen
1.4. De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s en zelf
een leerlijn uitzetten
1.5. De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten,
groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en
groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend
lesverloop te creëren
1.6. De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch
kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen
methodische aanpak en groeperingsvorm
1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.
1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprcessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende
invalshoek
LERAAR ALS OPVOEDER op niveau 2
2.4. De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT op niveau 2
3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod
met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen,door hier in de lesvoorbereiding rekening
mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de
les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...
TAALCOMPETENTIES op niveau 2
2 De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via
mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken

Inhoud

* Economie 4 Inhoudelijk expert bestaat uit 2 onderdelen: sociaal recht en boekhouden 3

RECHT:
- De collectieve arbeidsverhoudingen
- De arbeidsovereenkomsten
- De arbeidsreglementering
- De sociale zekerheid
- De wet op de arbeidsongevallen

BOEKHOUDEN 3
(vervolg dubbel boekhouden uit Economie 3)
- Uitgebreide studie van de activa
- Uitgebreide studie van de passiva
- Boekhoudkundige registratie op het einde van het boekjaar
- Beleidsinstrumenten

* Economie 4 Vakdidactiek:
- ICT in de lessen economie (gericht en toegepast op de inhouden van het leerplan van de 2de graad ASO).
Studenten krijgen de opdracht om in hun lessen economie verschillende werkvormen te gebruiken waarbij ict
een voorwaarde is. Realiseren van lesfragmenten (micro-teaching oefeningen).
- Integratie van beeldmateriaal en hierbij gepaste vragen/opdrachten formuleren.
- Gebruik van krantenartikels als didactische ondersteuning van de lessen economie en hierbij gepaste
vragen/opdrachten formuleren.
- De studenten brengen zelfstandig een bezoek aan het museum van de Nationale Bank/aan een rechtbank en
maken een opdrachtenbundel voor de lln.
- Gerealiseerde opdrachten worden voorgesteld aan de groep en kritisch geëvalueerd.
- Voorbereiden en nabespreken van stagelessen.



Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Boekhouden voor het beleid.
  • Praktisch sociaal recht

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Economie Online 1e jaar van de 2e graad (incl. cd-rom)
  • Economische Topper 3
  • Economische Topper 4 (editie 2007)
  • Economix 3 leerwerkboek + cd-rom
  • Economix 4 Bronnenboek

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De data voor het indienen van taken of voor het realiseren van presentaties worden tijdens de lessen meegedeeld en gepubliceerd op Toledo. De studenten die de afgesproken data niet respecteren, krijgen een nul op de betreffende opdracht.

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de deelopleidingsonderdelen. Het gewicht van de deelopleidingsonderdelen wordt bepaald door het aantal studiepunten voor de deelopleidingsonderdelen.

Uitzonderingsregel (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
* 8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
* 9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Vakdidactiek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%