Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Economie 3


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Rijmenams Marleen
  • Van Broeck Christiane
  • De Greve Maria-Magdalena

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

* Economie 3 Inhoudelijk expert:
Algemene economie: de eindcompetenties van algemene economie uit Economie 1 en 2.
Boekhouden: de eindcompetentie van boekhouden uit Economie 1
Grondwettelijk recht: geen specifieke voorkennis vereist. Van de studenten wordt wel verwacht dat ze interesse hebben in het actueel sociaal-politiek gebeuren en dat ze beschikken over voldoende zelfdiscipline.

* Economie 3 Vakdidactiek:
De eindcompenties uit Didactische thema's 1 en uit Economie 2 Vakdidactiek.

Eindcompetentie

* Economie 3 Inhoudelijk expert

De leraar als inhoudelijk expert:
V 3.1. De student beheerst de basiskennis, volgt en bevraagt de recente evoluties i.v.m. inhouden en vaardigheden uit het vakgebied.
V 3.2. : De student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan
V 3.3. : De student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van
het onderwijsaanbod
De leraar als cultuurparticipant
V 10.1 : De student onderscheidt rond het sociaal- economische domein actuele thema’s en ontwikkelingen en benadert deze kritisch.
De leraar identificeert relevante informatie rond deze thema’s.
De student geeft blijk van volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4 (leergierigheid),A 6 (zin voor samenwerking), A8 (creatieve gerichtheid) en A10 (taalgebruik en communicatie).

Algemene economie:
De student:
- toont de impact aan van de internationale economie;
- plaatst de leerstof binnen de internationale economische realiteit;
- geeft blijk van een verruimde kijk op het economisch leven.
- maakt zich een macro-economische begrippenapparaat eigen om zo een globale kijk te krijgen op het economisch
aspect van onze samenleving;
- is in staat om zelf een macro-economische redenering op te bouwen;
- begrijpt de sociaal-economische realiteit;
- denkt na over sociaal-economische verschijnselen.
- ordent gegevens uit zijn leefwereld in logische en samenhangende verbanden.
- plaats de leerstof binnen de economische realiteit (door voorbeelden te geven, door vergelijkingen te maken).

Grondwettelijk recht:
De student:
- heeft inzicht in de Belgische staatsstructuur;
- is in staat om wijzigingen in de wetgeving te situeren en zelfstandig te leren;
- plaats de leerstof binnen de politieke actualiteit.

Boekhouden (deel A) :
De student:
- berekent facturen en creditnota's;
- leert boekingen beredeneren en formuleert het waarom van de boekingen;
- registreert de handelsverrichtingen volgens het systeem van dubbel boekhouden.

* Economie 3 Vakdidactiek

Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen op niveau 1b/2
1.1. De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en
gedrag) via studie van de puber, raadpleging leerplan, observatie en bevraging mentor
1.2. De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en
concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen
1.4. De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, bordschema’s, en en
zelf een leerlijn uitzetten
1.5. De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten,
groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en
groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend
lesverloop te creëren
1.6 De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch
kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen
methodische aanpak en groeperingsvorm
1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprcessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende
invalshoek
Leraar als opvoeder op niveau 1b/2
2.4. De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.
Leraar als inhoudelijk expert op niveua 1b/2
3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het
onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen,door hier in de
lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en
jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...
Leraar als organisator op niveau 1b/2
4.4. De leerkracht kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren
(materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening
houdend met de veiligheid van de leerlingen
Taalcompetenties
2 De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig
via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken

De competenties die betrekking hebben op het DOLOD 'Verruimingsproject' worden omschreven in de brochure VerruimingsProjecten.



Inhoud

* Economie 3 Inhoudelijk expert bestaat uit 3 onderdelen: algemene economie, boekhouden 2 en recht.

Algemene economie:
- Ondernemen is risico's nemen en beheersen.
- Schaal van de onderneming.
- Maatschappelijk verantwoord ondenemen.
- Produceren voor de wereldmarkt: * het internationale betalingsverkeer
* het internationaal handelsverkeer

Boekhouden 2:
(vervolg van het dubbel boekhouden in Economie 1)
- De aan- en verkoopcyclus met hun uitgaven- en inkomstenstroom.
- De personeelskosten en hun uitgavenstroom.

Principes van het grondwettelijk recht:
- Inleiding: . het voorwerp van het staatsrecht
. de grondwet
. de kenmerken van de Belgische staat.
- De Belgische staatsstructuur.
- Scheiding van de machten.

* Economie 3 Vakdidactiek:
- Leerinhouden en didactiek voor BSO.
De beschikbare leerplannen van het VVKSO, voor de vakken met onderwijsbevoegdheid in
BSO-richtingen, inhoudelijk analyseren (en aanwenden in didactische oefeningen).
Rekening houdend met de specificiteit van BSO-leerlingen en de pedagogisch didactische wenken vermeld in de
leerplannen gepaste werkvormen en aangepaste leermiddelen ontwerpen/selecteren/bedenken om verscheidene
leerinhouden (administratieve vorming, commerciële vorming, boekhouden, recht) op een didactisch
kwaliteitsvolle manier aan te brengen.
- Samenstellen van een actualiteitenmap met krantenartikels die relevant zijn voor de leerinhouden economie
van de 1ste en de 2de graad ASO. De keuze van de artikels wordt verantwoord en duidelijk gesitueerd binnen
de leerplannen.
- Herschrijven van een economisch artikel (rekening houdend met de beginsituatie van de lln.)

* Economie 3 Verruimingsproject:
De inhoud van het verruimingsproject wordt omschreven in de brochure VerruimingsProjecten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Boekhouden voor het beleid
  • Economie Vandaag

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Economie Online 1e jaar van de 2e graad (incl. cd-rom)
  • Economische Topper 3
  • Economische Topper 4 (editie 2007)
  • Economix 3 leerwerkboek + cd-rom
  • Economix 4 Bronnenboek

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De data voor het indienen van taken of voor het realiseren van presentaties worden tijdens de lessen meegedeeld en gepubliceerd op Toledo. De studenten die de afgesproken data niet respecteren, krijgen een nul op de betreffende opdracht.

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.

Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Voor het deelopleidingsonderdeel Verruimingsproject is een andere
evaluatiemethode dan aangegeven mogelijk, in samenspraak met de betrokken docent(en).

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten15%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examenAlgemene economie 45 % + Boekhouden 25 % + Recht 15 %.85%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten15%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examenAlgemene economie 45 % + Boekhouden 25 % + Recht 15 %.85%
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Verruimingsproject
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%