Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Communicatieve vaardigheden 4


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Cornelis Ilse
  • Kelly Niomi

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege

Begincompetentie

eindcompetenties communicatieve vaardigheden 3

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1 : de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.4 De leerinhouden structureren en vertalen in opdrachten
1.6 In teamverband leermiddelen kiezen en aanpassen
- De studenten optimaliseren hun taalgebruik in de klas en differentiëren, aangepast aan de klassituatie (Nederlands als instructietaal).

Functioneel geheel 2 : de leraar als opvoeder
2.2 De emancipatie van de leerlingen bevorderen door aandacht te hebben voor de eigenheid van elke leerling
EN
2.3 Door attitudevorming lerenden op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden
- De studenten kennen de knelpunten in interculturele communicatie en onderkennen deze in een klassituatie.


Taalcompetenties:
De studenten beheersen de Nederlandse taal op een soepele wijze, zowel schriftelijk als mondeling, ze kennen de nodige technieken om deze vlotheid te verwerven vooral op het gebied van spelling, formulering, correct taalgebruik en mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid vooral in functie van onderwijs.

Doelstelling 1: gesprekken voeren met leerlingen (NIT, ICO)
1.1 De student kan analyseren welke talige acties van hem aan het gespreksdoel voldoen
1.2 De student kan goede gesprekken voeren in functie van het doel en de inhoud van het gesprek en aangepast aan het taalvaardigheidsniveau van de leerlingen

Doelstelling 2 : Beoordelen en toegankelijk maken van een tekst (NIT, ICO)
2.1 De student kan verschillende soorten teksten beoordelen op aangepastheid aan het doel en zijn leerlingen, op bruikbaarheid in de klas, op culturele impact.
2.2 De student kan teksten voor zijn leerlingen toegankelijk maken via schriftelijke ingrepen.

Doelstelling 3 : Mondeling opdrachten geven (NIT, ICO)
3.2 De student kan de opdracht begrijpelijk verwoorden, aangepast aan het begripsniveau van de leerlingen, en op zo’n wijze dat leerlingen uitgenodigd worden tot actieve deelname.
3.3 De student kan zien en nagaan of de leerlingen de opdrachten begrijpen en zo nodig de opdrachten op begrijpelijke wijze herformuleren.

Doelstelling 4 : Schriftelijk vragen en opdrachten formuleren (NIT)
4.1 De student kan analyseren welke vragen en opdrachten hij moet formuleren en hoe die moet formuleren om zijn doel te bereiken.
4.2 De student kan de vragen en opdrachten begrijpelijk en correct formuleren aangepast aan het doel en aan het begripsniveau en de leesvaardigheid van de leerlingen.

Doelstelling 9 : Gesprekken voeren (NIT, ICO en sollicitatiegesprek)
9.2 De student kan effectieve gesprekken voeren en houdt daarbij rekening met de gesprekssoort, het doel en de gesprekspartners.

Doelstelling 11 : Schrijven (NIT, ICO, CV, sollicitatiebrieven)
11.1 De student kan de inhoud en vormgeving van zijn boodschap analyseren in functie van tekstsoort, doel en publiek.
11.2 De student kan begrijpelijke en correcte teksten produceren afgestemd op tekstsoort, doel en publiek.
11.3 De student kan zijn teksten tijdens en na het schrijven beoordelen op adequaatheid en correctheid en op het effect dat kan teweegbrengen bij zijn publiek. Indien nodig kan hij ze aanpassen.

Doelstelling 12 : Lezen (NIT, ICO)
12.1 De student kan verschillende tekstsoorten onderscheiden, via verschillende kanalen opzoeken en beoordelen op bruikbaarheid.
12.2 De student kan relevante teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau en voor de eigen professionalisering lezen.

Inhoud

1) Interculturele communicatie in de klascontext

2) NIT/NT2
- onderscheid schooltaal-thuistaal
- screenen van eigen lessen

3) Solliciteren
- analyse van de arbeidsmarkt
- persoonlijkheidsonderzoek
- sollicitatiebrief
- CV
- Tests


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%