Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Aardrijkskunde 3


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Broeck Christiane
  • De Greve Maria-Magdalena

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Studiereis/excursie
  • Zelfstudie
  • Stage/praktijkoefening
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen SO (TSO minimaal, ASO aanbevolen)
Eindcompetenties aardrijkskunde 1 en 2

Eindcompetentie

DOLOD inhoudelijk expert:
-de student beheerst de inhoudelijke basiskennis van volgende domeinen:
geografie van het excursiegebied, bevolkingsgeografie, geografie van de landbouw, geografie van de industrie. In de rubriek "inhoud" is een specifieke omschrijving te vinden.

-de student wendt deze kennis functioneel aan.

DOLOD vakdidactiek: de student is als toekomstig leraar een begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Voor de competenties verwijzen we naar de startcompetenties van de leraar:
vaardigheid 1.1 (beginsituatie), vaardigheid 1.2 (doelstellingen kiezen en formuleren), 1.3 (leerinhouden selecteren), 1.4 (leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten), 1.5 (aangepaste methodische aanpak), 1.6 (leermiddelen kiezen en aanpassen), 1.7 (krachtige leeromgeving),1.10 en 1.13 (omgaan met de heterogeniteit van de B-stroom en BSO), 1.11 (opzetten van leer- en ontwikkelingsprocessen vanuit een vakoverschrijdende invalshoek).

De student is als kandidaat leraar een opvoeder. Hij verwerft daartoe volgende competenties, genomen uit de lijst van de basiscompetenties voor de leraar:
vaardigheid 2.1 (positief leefklimaat) , 2.2 (emancipatie bevorderen), 2.3 (attitudevorming voor individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie), 2.4 (actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context), 2.5( omgang met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met gedragsmoeilijkheden).

Hij kent volgende de inhouden en achtergronden van de vakdidactiek aardrijkskunde zoals afgebakend op de vakdidactische fiche. Hij kan deze vlot en vaardig aanwenden in de context van de uit te werken lessen. Hij kent de structuur van de leerplannen en eindtermen van de 1ste en 2de graad SO.


Als toekomstig leraar is de student een cultuurparticipant: hij volgt de actualiteit op. Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen worden herkend en kritisch benaderd. Thema's met een geografische context uit de volgende domeinen krijgen zijn speciale aandacht:
•het sociaal-politieke domein
•het sociaal-economische domein
•het levensbeschouwelijke domein
•het cultureel-esthetische domein
•het cultureel-wetenschappelijke domein

De student gaat kritisch om met deze informatie. Hij zoekt ondersteunende kennis zoals informatiebronnen uit het eigen vakdomein (kaarten) en uit de pers (artikels selecteren op hun bruikbaarheid).


De student vertoont volgende attitudes:
kritische ingesteldheid, is bereid om zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren alvorens een stelling in te nemen. Hij is leergierig en zoekt actief naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.

De competenties die betrekking hebben op het DOLOD 'Verruimingsproject' worden omschreven in de brochure VerruimingsProjecten.

Inhoud

Inhoud

DOLOD INHOUDELIJK EXPERT

Excursie :

DOELSTELLINGEN
De theoretische achtergronden over geografie van het studiegebied kennen.
Cartografische, grafische en statistische informatie kunnen gebruiken om zich in diverse omstandigheden te oriënteren en informeren.
De diverse landschappen kunnen waarnemen en herkennen, de geografische aspecten ervan kunnen beschrijven in de juiste terminologie. Relaties tussen waargenomen verschijnselen onderzoeken en begrijpen.


LEERINHOUDEN
De concrete inhoud is afhankelijk van de gekozen bestemming. Het betreft steeds leerplaninhouden uit de domeinen fysische en sociaal-economische geografie.


Bevolkingsgeografie:
DOELSTELLINGEN
De mechanismen van de bevolkingsspreiding, bevolkingsevolutie en bevolkingsstructuur kennen.
De bronnen en de geëigende grafische en cartografische voorstellingswijzen vinden en correct hanteren (lezen, interpreteren, relateren).
Informatie over de regionale verschillen (regio’s in België, landen van Europa, en grote wereldblokken) in alle aspecten van de bevolkingsgeografie geografisch kaderen.
De actuele en toekomstige knelpunten in de lokale, nationale en mondiale bevolkingsvraagstukken plaatsen.

Geografie van de landbouw en de industrie:
DOELSTELLINGEN
De basisregels van de differentiatie in de spreiding van landbouw en industrie kennen.
De regionale verschillen (regio’s in België, landen van Europa, en grote wereldblokken)kunnen aflezen van grafische en cartografische info en alle aspecten geografisch kaderen (dwz wat waar hoe waarom daar)
Dit alles kunnen kaderen in de casussen die tijdens de excursie werden behandeld.


Actualiteit:
Map met persknipsels over actuele gebeurtenissen van dit semester die relevant zijn voor het leerplan 1ste en 2de graad SO. Deze informatie kaderen in het leerplan en er de gepaste cartografische ondersteuning bij zoeken.

Cartografie en didactiek:
Taak cartografie deel 3
DOELSTELLINGEN
De principes van de omgevingsgeografie kunnen toepassen op de eigen leefruimte, m.n. op de socio-economische aspecten.


DOLOD VAKDIDACTIEK:

De beginselen van de vakdidactiek aardrijkskunde kennen en kunnen toepassen.

LEERINHOUDEN ALGEMENE DIDACTIEK AARDRIJKSKUNDE
*aardrijkskunde als vak en als schoolvak
*het geografisch leerproces
*de lesvoorbereiding
*de aardrijkskundige leermiddelen kennen en gepast weten in te schakelen in het leerproces op de juiste wijze: informatietekst (ook actualiteit), beelden en projectoren, statistieken en diagrammen, bord, kaarten, didactische modellen, transparanten, didactische films, PC, internet, handboek en atlas, werkblad. Hierbij gepaste opdrachten kunnen formuleren, gericht en toegepast op de inhouden van het leerplan van de 1ste en 2de graad.
*verschillende werkvormen kennen en gepast inschakelen.
De leerplannen en eindtermen van de 1ste en 2de graad kennen en kunnen gebruiken.


DOLOD VERRUIMINGSPROJECT:
De inhoud van het verruimingsproject wordt omschreven in de brochure VerruimingsProjecten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Algemene Wereldatlas - editie 2008 (incl. cd-rom)
  • Geogenie 1 - leerboek
  • Geogenie 1 - leerwerkboek
  • Geogenie 1 - werkboek (nieuw leerplan)
  • Geogenie aso-wetenschappen 5 & 6 - leerboek (+ cd-rom) - (3de graad - 2uur)
Vakdidactiek
  • Algemene Wereldatlas - editie 2008 (incl. cd-rom)
  • Geogenie 1 - leerboek
  • Geogenie 1 - leerwerkboek
  • Geogenie 1 - werkboek (nieuw leerplan)
  • Leerplan Mavo 1Ste Graad 1997 035
  • Evaluatie

    Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geevalueerd.
    Indien de deadline van een opdracht niet gerespecteerd wordt, dan kunnen de punten niet opgenomen worden in het geheel.
    Als bij groepstaak onvoldoende verantwoordelijkheid wordt opgenomen leidt dit tot een negatieve afronding van het semestercijfer.

    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
    Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores

    Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Voor het deelopleidingsonderdeel Verruimingsproject is een andere
    evaluatiemethode dan aangegeven mogelijk, in samenspraak met de betrokken
    docent(en).

    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen60%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio20%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio20%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
    Verruimingsproject
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%