Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Stage 2
Docenten
- Provoost Lutgarde
- Van Sanden Petrus
- Biesmans Myriam
- Op de beeck Kim
- Van Stijvoort Linda
- Roels Elisabeth
- Walschap Annelies
- Marien Lucia
- Maeseele Marie-Paule
- Vanlommel Christiana
- Loyens Sandra
- Teunissen Els
- Van Malderen Bernadette
- Van Vlem Ilse
- Marit Kirsten
- Schellens Tessa
- Goovaerts Inge
- Coorevits Sarah
- Simons An
- Keppens Karen
- Tutenel Piet
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties stage 1
Eindcompetentie
1.1- a. Het meten van betrokkenheid en dit gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod.
- b. Het meten van welbevinden en dit gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod.
1.2 - a. Ontwikkelingsaspecten, ontwikkelingsdoelen en leerplannen gebruiken en concretiseren
- b. Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse, niveau en noden van de kls een doordacht aanbod creëren
- c. De visie van het EGO toepassen
1.3 Breed observeren in functie van hoeken, Z en B aanbod
1.4 Inhouden vertalen in hoeken, Z en B aanbod
1.5 Stimulerend tussenkomen en autonomie verlenen in hoeken, Z en B aanbod
1.6 TB en P op de eigen aanpak en aanbod, waarbij BTH en WBV centraal staan
1.7 De kleuters vlot begeleiden in Standaardnederlands, rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters
2.1 –a. Een democratische klascultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op klasniveau
-b. Grenzen stellen, verantwoorden en ze doen naleven bij hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod
2.2 Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag WBV bij kls onderkennen en algemene interventies opzetten om het WBV te verhogen
2.3 Vanuit de ervaringsgerichte basishouding gevoelig reageren op de beleving van kinderen
2.4 Terugblikken en plannen ? ifv bovenstaande competenties (ped. omgang) in PJ 2.
3.2 – a De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen (mbt PJ 2, module 4) gebruiken bij het voorbereiden van stage
- b De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen (mbt PJ 2, module 5) gebruiken bij het voorbereiden van stage
4.1 Rekening houdend met de beginsituatie van de kls, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen
4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod
4.3 Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen
4.4 Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren
5.2 Zich de attitude eigen maken om te werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan in functie van de deelcompetenties waaraan ze werken in PJ 2
7.1 Zich breed informeren over de visie en werkwijze van de mentor mbt opvoeding en onderwijs. De werkwijze en de visie van de mentor vergelijken met de opleidingsvisie.
7.2 Participeren in de taken van de mentor in het schoolteam (bvb. toezicht, refter, …)
7.3 Overleggen met de directe betrokkenen in de klas en/of medestudenten (over het klasgebeuren, kleuters, eigen ped. en did. omgang)
7.6 Op een gepaste wijze communiceren met collega’s, directie en andere leden van het team, gebruik makend van het Standaardnederlands
10.2 - a. Culturele thema’s (actualiteit) bij kls vertalen in een rijk en boeiend aanbod (onze samenleving in de klas brengen: eerste vertaling van de actualiteit/culturele thema’s in het aanbod in de klas)
Inhoud
We kiezen voor het referentiekader van het ervaringsgericht begeleiden van kleuters volgens het CEGO.
In het eerste jaar lag het accent op het aanbieden van zelfstandig aanbod. In het tweede jaar zal dit aangevuld worden met het aanbieden van begeleid aanbod.
Er zijn 4 stageperiodes gepland. In iedere semester benutten de studenten één stageschool. Binnen iedere stageschool doen ze stage in 2 klassen, telkens bij een andere kleuterleeftijd, zodat de studenten op het einde van het tweede jaar stage gedaan hebben bij alle kleuterleeftijden. De eerste stageperiode staan de studenten nog met een medestudent in een klas van 2,5-jarigen. Vanaf de tweede stageperiode staan de studenten alleen in een stageklas.
In de eerste semester zullen alle opleidingsonderdelen zich focussen op het aanbod dat vooral het welbevinden en de verbondenheid van de kleuters versterkt. In het tweede semester zal er bij het aanbod vooral gefocust worden op de betrokkenheid en competenties van kleuters. Vanaf dan zullen de studenten ook een impressie-verwerkingswaaier inbouwen in de dagplanning.
Op het einde van het tweede jaar, verwachten we dat onze studenten in staat zijn om zelfstandig en met de nodige verantwoordelijkheidszin en de juiste attitudes een kleuterklas op een ervaringsgerichte manier te begeleiden vanuit een begeleidingscyclus die bestaat uit 4 stappen die steeds herhaald worden: breed observeren, plannen, realiseren, terugblikken en opnieuw plannen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans - tweede examenperiode : 100% stage
Voor het opleidingsonderdeel wordt slechts één examenkans per inschrijving toegestaan. Geen tweede examenkans mogelijk
Volgtijdelijkheid: stage 2 ( van programmajaar 2) voorafgaand aan didactische oefeningen 2, zelfstandige stage en didactische stage 2 (van programmajaar 3)