Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Onderwijs- en opvoedingskader 2
Docenten
- Van Sanden Petrus
- Teunissen Els
- Simons An
- Keppens Karen
- Van Stijvoort Linda
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Stage/praktijkoefening
- Hoorcollege
- Practicum
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties van PJ 1
Eindcompetentie
1.1 a. Het meten van betrokkenheid en dit gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod.
b. Het meten van welbevinden en dit gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod.
1.2 c. De visie van het EGO toepassen
1.3 Breed observeren in functie van hoeken, Z en B aanbod
1.5 Stimulerend tussenkomen en autonomie verlenen in hoeken, Z en B aanbod
1.6 TB en P op de eigen aanpak en aanbod, waarbij BTH en WBV centraal staan
2.1 a. Een democratische klascultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op klasniveau
8.1 ‘Meedraaien om te ervaren’ met organisaties, instanties en betrokkenen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van de eigen klaspraktijk.
8.2 Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om de onderwijsdeskundigheid van leerkracht en team te ondersteunen
8.3 De school situeren in de buurt en de implicaties daarvan onderkennen
9.1 Contacten leggen en zich informeren over de onderwijsvisie in de stageschool.
Inhoud
Via het toepassen van het procesgericht kindvolgsysteem en de verkenning van andere kindvolgsystemen leer je focussen op het belang van betrokkenheid en competenties bij kleuters. Je zoemt in op het werken aan sociale competentie en aan zelfsturing en ondernemingszin bij kleuters.
Vanuit brede observatie in de stageklassen leer je aandacht hebben voor het kiezen en uitwerken van een rode draad en de opbouw van doordachte dagplanningen in de kleuterschool met een evenwichtig aanbod, een stevige impressie-verwerkingswaaier en een zinvol gebruik van de zones van vrij kleuterinitiatief.
Je gaat na hoe de betrokkenheid kan verhoogd worden via ‘externen’ in de directe omgeving van de school die zich bezig houden met het begeleiden en opvoeden van kleuters. In functie van betrokkenheidsverhogende initiatieven onderzoek je actuele gebeurtenissen in het onderwijslandschap.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
- Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
- Procesgericht kindvolgsysteem voor kleuters (KVS-K) (Toelichting bij de competenties)
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |