Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Onderwijs- en opvoedingskader 1
Docenten
- Teunissen Els
- Maeseele Marie-Paule
- Van Stijvoort Linda
- Simons An
- Van Sanden Petrus
- Keppens Karen
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Oefensessie
- Practicum
- Stage/praktijkoefening
- Studiereis/excursie
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties van PJ 1
Eindcompetentie
1.1 b. Het meten van welbevinden en dit gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod.
1.2 c. De visie van het EGO toepassen
1.3 Breed observeren in functie van hoeken, Z en B aanbod
2.1 a. Een democratische klascultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op klasniveau
2.2 Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag WBV bij kls onderkennen en algemene interventies opzetten om het WBV te verhogen
2.3 Vanuit de ervaringsgerichte basishouding gevoelig reageren op de beleving van kinderen
6.1 a. Gesprek voeren met ouders/verzorgers over de kleuters (specifiek)
b. Ouders, verzorgers op de hoogte houden van het klasgebeuren
6.2 Thuissituaties in het dagelijks klasleven integreren.
7.2 Participeren in de taken van de mentor in het schoolteam (bvb. toezicht, refter, …)
7.5 a. Naleven van de deontologische verplichtingen (recht op privacy van kleuters,ouders en school)
b. Op de hoogte zijn van de eigen rechtspositie en die van de kinderen met betrekking tot het schoolgebeuren
Inhoud
Via een vierdaagse aan zee zal je geconfronteerd worden met je eigen welbevinden, je basisbehoeften en je verbondenheid met de verschillende levensbanden.
Via breed observeren in de stageklassen zal je zicht krijgen op signalen van hoog of laag welbevinden van de kleuters en zal je stilstaan bij het belang van basisbehoeften voor een gave emotionele ontwikkeling. Van hieruit leer je nadenken over algemene interventies die het welbevinden van alle kleuters ten goede komen: positieve aandacht geven, actief luisteren, ik-boodschappen geven, hoe reageren op ongewenst gedrag en conflicten, spelen met de klaspop,…
Je zal onderzoeken hoe men in de stageklassen werkt aan verbondenheid. Daarnaast zal je nagaan hoe je zelf initiatieven kan nemen om de kleuters rond vijf levensbanden in contact te brengen met waarden als respect, openheid, engagement, om op die manier bij te dragen aan een positieve klassfeer en goede relaties.
Je zet de eerste stappen in wat het betekent lid te zijn van een schoolteam.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
- Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |