Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Goed, gezond en veilig leven
Docenten
- Walschap Annelies
- Marien Lucia
- Simons An
- Van Vlem Ilse
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Oefensessie
- Studiereis/excursie
Begincompetentie
Eindcompetenties 1 BaLKO
Eindcompetentie
1.2 a Ontwikkelingsdoelen en leerplannen gebruiken met betrekking tot de inhoud van 'goed, gezond en veilig leven'
1.4 Inhouden met betrekking tot 'goed, gezond en veilig leven' vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod
3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken met betrekking tot de leerstof van 'goed, gezond en veilig leven'
3.2 De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen mbt 'goed, gezond en veilig leven' vertalen in een concreet aanbod
10.1 Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verdere omgeving
+ competentieprofiel van de eerste hulpverlener (Rode Kruis)
Inhoud
* Vanuit het zich verbonden voelen met zichzelf, de anderen en de wereld, gaan we in dit opleidingsonderdeel:
- op excursie naar zee (in samenwerking met de (deel)opleidingsonderdelen: beeldopvoeding, godsdienst, lichamelijke opvoeding en het onderwijs- en opvoedingskader)
- inhoud geven aan begrippen zoals gezonde voeding en voedingsgewoonten (met o.a. kookactiviteiten in de kleuterklas als activiteit met rijke ontwikkelingskansen op elk gebied)
- werken rond verkeersopvoeding bij kleuters
- kennis, vaardigheden en attituden verwerven gerelateerd aan de verschillende domeinen. Om alzo kleuters veelzijdig te oriƫnteren op de wereld vanuit verschillende invalshoeken, werkend vanuit de dagelijkse werkelijkheid en met verwondering
- vakdidactische zelfstandigheid ontwikkelen om kleuters ruime ontwikkelingskansen te bieden
* Cursus tot het behalen van het brevet 'Eerste Hulp' (Rode Kruis)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Leerplan Bewegingsopvoeding In De Basisschool (2010)
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
- Wereldorientatie Leerplan 2010
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 70% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 30% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 70% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 30% |