Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Godsdienst 2
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs ASO/BSO/KSO/TSO
De studenten beheersen de leerinhoud van RZL 1 en godsdienst 1.
De studenten zijn in staat om een zelfstandige activiteit godsdienst uit te werken.
De studenten hebben de openheid om hun eigen visie te confronteren met de visie van de cursus en van de medestudenten om zo zoekend te groeien in de eigen religieuze en levensbeschouwelijke groei.
Eindcompetentie
Mbt de levensbeschouwelijke en godsdienstige groei:
Functioneel geheel 1:de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs.
1.2 Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten, leerplan- en ontwikkelingsdoelen
1.3 Breed observeren met het oog op het kunnen creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.
1.4 Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kleuters en gericht zijn op de totale persoon.
1.5 Kleuters stimuleren mbt de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling
1.6 De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kls en het bijsturen van de eigen aanpak
Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
2.1 Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kls.
2.2 Het welbevinden van kls stimuleren
2.3 Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind.
Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert
3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen.
Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
4.1 Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen.
4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod.
Functioneel geheel 5: de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
5.1 Vernieuwende inzichten uit de opleiding en de samenleving, in samenspraak met het schoolteam, integreren in het pedagogisch en didactisch handelen.
5.3 Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn).
Inhoud
1. Het leven vieren
1.1. Drie manieren van zijn: aandachtig zijn, inademen, vieren.
1.2. Leven met seizoenen.
1.3. De gang der seizoenen, de gang van het leven vieren.
1.4. Schooltijd vieren: de godsdiensthoek.
2. Allerheiligen
2.1. Wat betekent de dood voor een kind?
2.2. Het rouwproces, een miskend proces.
2.3. 'Leven' over de dood heen.
2.4. Spreken over doodgaan in de kleuterklas.
3. Sinterklaas
3.1. Sinterklaas en waarden.
3.2. Wie is Sinterklaas?
3.3. De Sint in de kleutercatechese.
4. Kerstmis
4.1. Het Kerstverhaal en wij.
4.2. Diepte en betekenis van de geboorteverhalen bij Lc. en Mt.
4.3. De kerstcyclus.
4.4. Kerstmis in de kleuterklas.
5. Doopsel
5.1. Vooraf: zevenmaal een teken. Over sacramenten.
5.2. Waarom laten mensen hun kinderen dopen?
5.3. Dopen, een stukje geschiedenis.
5.4. De symboliek.
5.5. Over doopsel spreken in de kleuterklas.
6. Pasen
6.1. De paascyclus.
6.2. Algemene inleiding: Pasen, tot leven komen.
6.3. Inventaris van godsdienstig materiaal.
6.4. De paascyclus, stap voor stap.
7. Meimaand – Mariamaand
7.1. Maria in de evangelies
7.2. Maria in de kerkelijke traditie
7.3. Maria in de kleuterklas
Verdieping: werken met catechetisch en bijbelverhalen (mbt begeleid aanbod)
Verdieping: peuters en godsdienst (nav stage 2,5 jarigen)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 50% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 50% |