Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Transport


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Addiers Martine
  • Van de Poel Curt

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties Practicum 1 - Uitgaand Toerisme
Eindcompetenties Technieken

Eindcompetentie

1.Beroepsrol : Informatiebeheerder
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional door het snelle en correcte gebruik van GDS (Amadeus of Galileo) en Atlantis meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen via presentaties, offertes. De actualiteit wordt opgevolgd door de professionele berichtgeving te analyseren.

2.Beroepsrol : Communicator
2.A. Als communicator toont de jonge professional aan dat hij in verkoopgesprekken, in offertes en presentaties in verschillende talen de gevraagde informatie kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie., zowel voor de individuele zakenreiziger als voor de toerist. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. De actuele ontwikkelingen in de sector worden besproken in groep en gecommuniceerd bij de werkbesprekingen.

3.Beroepsrol :Organisator/coördinator
3.A. Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement een beroepsspecifieke opdracht uitwerken (ontwerpen,ontwikkelen van een nieuwe luchtverbinding). Hij analyseert de opdracht , werkt planmatig de opdracht uit en stelt in een eindpresentatie het nieuwe product voor.
Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
3.B. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
3.3. De jonge professional kan eenvoudige leidinggevende taken uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen.

4.Beroepsrol : Beleidsadviseur/ondernemer
4.2. De jonge professional kan een nieuw product uitwerken uit alle mogelijke reisbestemmingen en in een offerte voorstellen.
4.3. onder andere travelmixen (combinaties van vervoer, verblijf en aanvullende diensten) kan samenstellen om unieke product- en dienstencombinaties te realiseren;
4.4. kan zorgen voor optimale reisvoorwaarden;
4.5. inkomsten kan verwerven, het financiële resultaat kan analyseren en een prijsbeleid bepalen voor het nieuw ontwikkeld product.

5.Beroepsrol : Kwaliteitsbewaker
5.4. nieuwe ontwikkelingen in het werkveld kan volgen (via professionele berichtgeving, gastcolleges en werkbezoeken) zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen kan doen
5.7. goed kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten;
5.8. zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren; zijn eigen aanpak kan verantwoorden.

Inhoud

- Opdrachten in groep (4-5 studenten) rond het transport in de toeristische sector (met speciale aandacht voor luchtvaart en luchthaven)
- Inoefenen en verder ingaan op specifieke aspecten in gebruik GDS (Galileo en Amadeus) en Atlantis (NMBS reservatie)
- Door zelfstudie en oefensessies de tarificatie en ticketing van de transportsector in de toeristische industrie toepassen.
- Specifieke en actuele aspecten van deze sector (door gastcolleges en opdrachten) verwerken en communiceren .
- In groep opdrachten uitwerken, verantwoordelijkheid nemen bij het uitwerken van een groepsopdracht, verkoopsgesprekken voeren en onderhandelen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Toegepaste Software

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%