Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Recreatieleer


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van de Poel Curt
  • Lorent Peter

Onderwijsvorm

  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindtermen Recreatie & Vrije Tijd
Toeristische geografie 1
Kunst- en cultuurgeschiedenis 1

Eindcompetentie

Als 'communicator', 'toekomstige beleidsadviseur/ondernemer' en 'kwaliteitsbewaker' beoogt het opledidingsonderdeel het volgende:

De studenten wordt gevraagd een nieuw, creatief en realiseerbaar toeristisch-recreatief product te maken. Voorafgaand aan de opdracht wordt in hoorcolleges een 'theoretische' basis gelegd.
De student is in staat de resultaten van een groepsopdracht 'visueel' te presenteren en de inhoud ervan te verdedigen voor een jury van lectoren. Hij /zij doet dit efficiƫnt en op een innovatieve manier d.m.v. een zelfgemaakte presentatie. Er wordt erg veel aandacht geschonken aan het afstemmen van het product op een doelgroep. Product-MarktCombinatie (of PMC) heet dit in vaktaal. Een paper - lees een schriftelijk verslag -en eventueel bijhorend materiaal, zoals een folder, een brochure, een activiteitenverslag, wordt vooraf aan de lectoren bezorgd. De paper is goed gestructureerd en in een heldere taal gesteld.

De student kan een strategie ontwikkelen die leidt tot het maken van een op de 'markt' afgestemd product. Dit betekent dat hij/zij kan inschatten welke acties moeten worden ondernomen en hoe deze in te passen in de door hem of haar ontwikkelde werkplanning.
De student kan toeristisch-recreatieve producten en diensten samenstellen die aan het publiek kunnen worden aangeboden. Het spreekt vanzelf dat hij/zij rekening moet houden met de toeleveranciers van diensten en goederen. Denken we hierbij aan: accommodatie, horeca, al dan niet geplande attracties en activiteiten... wat alleen maar het realiteitsgehalte kan verhogen. Het doel is beter te zijn dan de concurrent. In vaktaal heet dit: 'comparatief voordeel halen'. We gaan er voor.

De student moet zich bewust zijn van het eigen functioneren. De terugkommomenten maken het mogelijk dat studenten niet alleen worden geconfronteerd met het 'eigen' functioneren maar ook kunnen worden bijgestuurd door de begeleidende lectoren. Lectoren, en studenten, ervaren dit als een leerproces. In dit verband is het werken in team van belang. In het latere beroepsleven is zo wat iedereen 'verplicht' om samen te werken met collega's. Beschouw het als een verrijking.

Het is vanzelfsprekend dat de student 'nieuwsgierig' is. De actualiteit opvolgen is dus een must. Creativiteit en inventiviteit staan centraal in dit opleidingsonderdeel.

Inhoud

Algemene inleiding over begrippen, definities en maatschappelijke tendensen voor en in de wereld van het recreatieve handelen. Strategische planning en regionale samenwerking in toerisme en recreatie. Recreatief medegebruik als oplossing voor een essentiƫle behoefte in een schaarse ruimte. Toeristen en recreanten kunnen uitnodigen (visitormanagement). Cultuur als toeristisch-recreatief product. Opzetten en managen van een evenement.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

De studenten maken in groepen van +/- 4 een onbestaand toeristisch-recreatief arrangement. Hierin moet duidelijk de creativiteit, de technische haalbaarheid en het inzicht in de markt (PMC)tot uiting komen. Er zijn terugkom- of feedbackmomenten voorzien waarbij het voorlopige ontwerp - in samenspraak met de lector - kan worden bijgestuurd. Op het einde van het semester wordt het arrangement gepresenteerd en krijgt de lector de gelegenheid kritische vragen te stellen. Aanwezigheid, samenwerking, inzet, kwaliteit van het product, de presentatie ervan en een gezonde kritische houding worden verrekend in het eindresultaat van het mondelinge examen.
De studenten krijgen een 40-tal vragen, over het geheel van de cursus ter beschikking, ter voorbereiding van het mondelinge examen. Via vnl. zelfstudie bereiden ze zich hierop voor. De voorbereidende vragen zijn richtinggevend. ze worden anders geformuleerd - voorgelegd bij de schriftelijke proef. Er worden momenten (eventueel zelfs een extra hoorcollege) voorzien zodat studenten met vragen over het cursusgedeelte in zelfstudie meer uitleg kunnen verkrijgen.
De tweede examenkans bestaat er in dat er eventuele tekortkomingen in het arrangement kunnen worden bijgestuurd, aangevuld met een nieuw theoretisch examen.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen30%