Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

TRM toepassingen


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Wintmolders Jean-Pierre
  • Van Itterbeeck Jan
  • Bernaerts Karin
  • Vanfleteren Catharina

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Werkcollege

Begincompetentie

De eindtermen van de opleidingsonderdelen uit de voorgaande trajectschijven 1 en 2.

Eindcompetentie

Beroepsrol informatiebeheerder:

1.A: Als informatiebeheerder werkt de jonge professional met verschillende computersystemen en communicatiemiddelen om gegevens efficiënt te verzamelen en te verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie.

1.1.: De jonge professional kan betrouwbare en relevante bronnen (GIS-databanken, websites, ... ) raadplegen en de voor een opdracht vereiste gegevens efficiënt verzamelen.

1.2.: De jonge professional krijgt inzicht in de werking van een bedrijf (touroperator) en in databanken. Hij interpreteert welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen.

1.3.: De jonge professional analyseert zelfstandig gegevens en structureert en synthetiseert deze tot bruikbare informatie.

1.4.: De jonge professional beheert de verwerkte informatie zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en op het juiste moment geraadpleegd worden. Een brede kennis van het fenomeen e-commerce draagt bij tot het structureren van de digitale mogelijkheden.

1.5.: De jonge professional laat de verwerkte informatie, na aanpassing, doorstromen naar de verschillende partijen, zoals klanten en collega’s en onderkent lacunes in de informatie en helpt deze oplossen. Het herkennen van de informatiekanalen van de partners is hierbij voornaam.

Beroepsrol beleidsadviseur:

4B: Als beleidsondersteuner formuleert de jonge professional adviezen en verantwoordt deze op basis van beroepsgebonden informatie. Hij zal zo bijdragen tot de beleidsvoering van een bedrijf (in casu touroperator).

4.5.: De jonge professional kan inkomsten verwerven, het financiële resultaat analyseren en een eindbalans opmaken en toelichten.

4C: Als ondernemer handelt de jonge professional klantgericht en bewaakt en ontwikkelt deze klantgerichtheid.

Beroepsrol kwaliteitsbewaker:

5A: Als kwaliteitsbewaker moet de jonge professional bij de opdrachten zelf instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

5.1.: De jonge professional stuurt de effectiviteit en efficiëntie van zijn plannen, controleert, stuurt bij en komt zelf tot nieuwe inzichten en procedures. Hij controleert voortdurend de input, het proces en de output van zijn handelingen.

5.2.: De jonge professional ontwikkelt kwaliteitsvolle redeneringen rekening houdende met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.

5.5.: De jonge professional meet de kwaliteit van zijn daden en op basis van de uitkomsten ontwikkelt hij verbetervoorstellen.

5.8.: Via zelfstandig uit te werken opdrachten moet de jonge professional over het proces en de resultaten rapporteren en zijn eigen aanpak verantwoorden.

5.9.: De jonge professional zal aandacht moeten hebben voor alle deelelementen van het beleids-beslissingsproces en een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures hierin moeten bereiken.

Inhoud

De student krijgt aan de hand van zeer praktische cases uitleg en opdrachten in verband met geografische informatiesystemen (GIS) en e-commerce. Het deelnemen aan een managementgame waarin de student in groep een Engelstalige touroperator moet runnen, geeft hem inzicht in de belangrijke en dagdagelijkse beslissingen in een toeristisch bedrijf in volle werking. Het managementgame combineert zowel inzicht in de markt als tactiek waarbij de student zijn voorkennis uit alle mogelijke vakken kan inzetten. Door het als touroperator samenwerken in groep gedurende een hele week krijgt de student een enorme kans aangeboden om teambuilding te ervaren en zichzelf binnen de groep te positioneren en te ontplooien.

Het managementgame is met licentie verleende software van Projecta AG. (2000). 'Pro Plan @ Touristik: Tour Operators - Handbook - Management Game'. Engelstalige handleiding bij het managementgame. Altendorf. Projecta AG.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Toegepaste Software

Evaluatie

Bij zowel de oefeningen in GIS, e-commerce als het managementgame krijgen de studenten eerst uitleg over de systemen en de manier van werken.
De studenten zijn verplicht alle sessies van alle onderdelen te volgen en actief hieraan deel te nemen.

Gezien het groepswerk en de langdurige teambuilding-activiteit die in het managementgame verweven zit, is er GEEN TWEEDE EXAMENKANS MOGELIJK voor dit opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%