Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Zakenreizen


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Troukens Griet
  • Van de Poel Curt

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties Practicum 1 - Uitgaand Toerisme
Eindcompetenties Technieken

Eindcompetentie

1.Beroepsrol : Informatiebeheerder
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional door het snelle en correcte gebruik van GDS (Amadeus of Galileo) en Atlantis meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen via presentatie, offertes. De actualiteit wordt opgevolgd via de professionele berichtgeving en weergegeven in een logboek.

2.Beroepsrol : Communicator
2.A. Als communicator toont de jonge professional aan dat hij in verkoopgesprekken, in offertes en presentaties in verschillende talen de gevraagde informatie kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de zakenreiziger. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. De actuele ontwikkelingen in de sector worden besproken in groep en gecommuniceerd bij de werkbesprekingen.

3.Beroepsrol : Organisator/Coördinator
3.A. Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.
Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen (logboek): voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
3.B. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
3.3. De jonge professional kan eenvoudige leidinggevende taken uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen. (Voorzitterschap voor onderdeel project).

4.Beroepsrol : Beleidsadviseur/Ondernemer
4.2. De jonge professional kan offerte van producten en diensten samenstellen die aan een bedrijf worden aangeboden om het beheer van het reisbudget uit te voeren.
4.3. Hij kan onder andere travelmixen (combinaties van vervoer, verblijf en aanvullende diensten) samenstellen om unieke product- en dienstencombinaties te realiseren voor de specifieke klant, de zakenman.
4.4. Hij kan zorgen voor optimale reisvoorwaarden voor de specifieke doelgroep ; de zakenreiziger.
4.5. Hij kan inkomsten verwerven, het financiële resultaat analyseren en een eindbalans opmaken en toelichten. (transaction fee berekening en verantwoording in offerte).

5.Kwaliteitsbewaker
5.4. Hij kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen (via professionele berichtgeving, gastcolleges en werkbezoeken) zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen doen
5.7. Hij kan goed inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten;
5.8. Hij kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten rapporteren, zijn eigen aanpak verantwoorden.

Inhoud

- Opstellen offerte voor een bedrijf (opdracht in groep (4-studenten)). Volgende aspecten worden behandeld in offerte; presentatie TMC; financieel plan; analyse reisprofiel bedrijf, reisbeleid bedrijf ivm leveranciers, (luchtvaartmaatschappij, hotelketen).
- Inoefenen en verder ingaan op specifieke aspecten voor de zakenman in gebruik GDS (Galileo en Amadeus) en Atlantis (NMBS reservatie)
- Inoefenen verkoopgesprekken en opmaken reisofferte via mail voor de individuele zakenman.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Toegepaste Software

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%