Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Touroperating


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Bernaerts Karin
  • Van Den Bosch Koen
  • Van de Poel Curt

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties 2e programmajaar TRM, keuzetraject uitgaand toerisme.



Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Toerisme- en recreatiemanagement:
1.1.de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie);
De studenten voeren een marktanalyse uit in het kader van productplanning. Hiervoor gebruiken ze onder andere rapporten van WTO en WES.
1.3.zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software;
De studenten schrijven een volledig productplan volgens de richtlijnen van de bundel TO.
Hiervoor maken ze gebruik van Excel en Word.
1.4.de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer); hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie;
Analyses worden gemaakt met Excel.
2.2.een verkoopgesprek op gepaste manier kan voeren;
De studenten voeren inkoopgesprekken met taaldocenten.
2.5.een beleidsdocument kan schrijven waarin inhoudelijke, financiële en commerciële analyses zijn verwerkt;
De studenten schrijven een volledig productplan, gebaseerd op een financiële-, concurrentie- en bestemmingsanalyse.
2.6.beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen kan communiceren zowel aan specialisten als aan leken.
De studenten communiceren met studenten van de richting IMD en Pomul voor het opmaken van een website. De website moet doelgroepgericht zijn.
3.3.eenvoudige leidinggevende taken kan uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen.
De studenten werken in team en nemen om beurten de leiding.
4.1.een substantiële bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van toeristisch – recreatieve concepten (producten en diensten);
De studenten maken nieuwe producten voor twee opgegeven bestemmingen.
4.2.toeristisch recreatieve producten en diensten kan samenstellen die aan het publiek worden aangeboden uit alle mogelijke reisbestemmingen, accommodatievormen, attracties en activiteiten;
De studenten maken nieuwe producten voor twee opgegeven bestemmingen.
De aangeleerde werkwijze is eveneens van toepassing op alle andere bestemmingen.

Inhoud

De studenten zullen in de loop van dit traject een productplan voor een touroperator opstellen en uitwerken.

De studenten werken in team en beschikken over de gegevens van de fictieve touroperator Kabe&Ko (specialist op 2 bestemmingen).
Deze gegevens zijn:
- website met uitgewerkte programma's, vertrekdata en verkoopprijzen
- aankoopprijzen van de incoming agent
- verkoopcijfers.
Aan de hand van deze gegevens maken ze een analyse en een productplan voor het komende seizoen (financiële analyse, bestemmingsanalyse en voorstel voor nieuwe producten).
Vervolgens worden deze voorstellen concreet uitgewerkt. Dit omvat contracting, volledig uitwerken van de programma's en aanpassing van het verkoopinstrument website. Dit laatste in samenwerking met de studenten van de voortgezette opleiding multimedia(POMUL) die voor de technische ondersteuning zorgen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.

Gedurende het gehele practicum zullen allerlei evalutatiemethodes gehanteerd worden. Er zijn schriftelijke evaluaties over een theoretisch zelf te verwerken cursusdeel en mondelinge en schriftelijke evaluaties in groep. De groepssamenwerking wordt opgevolgd met behulp van logboeken.

1. Persoonlijke evaluaties
De student die hieraan niet deelneemt zonder wettige afwezigheid krijgt hierop 0 punten. Indien hij gewettigd afwezig is, krijgt hij een inhaaltest.

2. Groepsevaluaties
Elke student is volledig verantwoordelijk voor het inhoudelijke van de presentatie en de af te geven ondersteunende paper.
Indien een groepslid ongewettigd afwezig is op de presentatie, nemen de andere groepsleden zijn/haar taak over. Op een latere datum zal hij/zij een onderdeel presenteren, in afspraak met de begeleidende lectoren.

3.Logboeken
Deze dienen tijdig ingeleverd te worden. Indien de deadline verstreken is, kunnen geen punten meer behaald worden.

De gedetailleerde puntenverdeling staat vooraan in de bundel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio100%