Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Productontwikkeling in toerisme en recreatie


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Schepers Edmond
  • Hoegaerts Maria
  • Van de Poel Curt

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties van "Recreatie en Vrije tijd" van 1TRM
Eindcompetenties van "Recreatieleer" van 2TRM
Eindcompetenties van "Practicum Receptief Toerisme en recreatie" van 2TRM

Eindcompetentie

2.5:De student kan een beleidsdocument schrijven waarin inhoudelijke, financiële en commerciële analyses zijn verwerkt. Hij kent de verschillende onderdelen van een ondernemingsplan en hij kan dit naar een specifieke context schrijven en communiceren.
2.6:De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren zowel aan collega's als aan potentiële klanten (indien van toepassing).

3.A:Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.

5.4:De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen doen. Hij kan markttrends interpreteren en naar nieuwe productconcepten vertalen.

Inhoud

Productontwikkeling – en meer nog : productinnovatie – is een essentieel onderdeel van het receptief of inkomend toerisme.
Door de toegenomen concurrentie van bestemmingen en belevingen ( de experience economie en het belevingstoerisme ) is het noodzakelijk dat de studenten enerzijds de basis meekrijgen van product-ontwikkeling en – innovatie en anderzijds dat zij kennismaken met een paar goede voorbeelden uit de praktijk.

Daarom wordt deze module als volgt gestructureerd :
- een theoretische achtergrond van productinnovatie bij aanvang zowel in het algemeen
(de basisprincipes en toepassingen uit andere domeinen) als toegespitst op toerisme
(het reëel/concreet maken van de theorie binnen toerisme)
- een case die de studenten in kleine groepjes dienen uit te werken (Vlaamse regio’s)
in een periode van een tiental weken (waarbij ze beroep kunnen doen op de docent die de case opstelde)
- en een presentatie die ze voor een jury van docenten en medestudenten moeten presenteren aan de hand van een PPT en een printversie (die uitgebreider mag zijn)

- twee gastcolleges van mensen uit de toerisme-praktijk die dagelijks bezig zijn met productontwikkeling/ productinnovatie en die “hun verhaal’ komen doen en voor de studenten illustreren.

- twee praktijkexcursies naar excellente en duidelijke voorbeelden van permanent vernieuwen bij bestaande toeristische producten / bestemmingen.

Met een dergelijke brede kennismaking met het onderwerp en met hun eigen case-ervaring
moet het voor de studenten mogelijk zijn om een basiskennis op te doen van innovatie in
toeristische productontwikkeling.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie

De evaluatie van het practicum gebeurt op basis van het
- projectportfolio (zie criteria projectportfolio Practicum 1) voor 30%
- presentatie opdracht (powerpoint, innovatief gehalte en presentatie) voor 70%

Voor Practicum 2 is een tweede examenkans uitgesloten, gezien de wijze van werken, de opportuniteiten onderweg, de gastcolleges en de bedrijfsbezoeken. Door de aard van het opleidingsonderdeel is bijgevolg de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio30%