Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Leisure travel consultancy


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Siebens Ivo
  • Bogaerts Guy
  • Van de Poel Curt

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

De opleidingsonderdelen 'Toerisme' van de 1ste trajectschijf en het 'Practicum 1 Uitgaand toerisme' van de 2de trajectschijf gevolgd hebben.

Eindcompetentie

Beroepsrol informatiebeheerder:
1.1.: De jonge professional verzamelt de voor een opdracht nodige, eventueel meertalige, gegevens vanuit betrouwbare en relevante bronnen.

1.2.: De jonge professional krijgt via gastcolleges en opdrachten inzicht in de interne en externe bedrijfsprocessen van een reisagentschap voor leisure travel. De jonge professional selecteert en beheert informatie om opdrachten tot een goed einde te brengen.

1.3.: De jonge professional analyseert zelfstandig gegevens en structureert en synthetiseert deze tot bruikbare informatie met de daarvoor gepaste software.

1.4.: De jonge professional beheert de bekomen informatie zodat die door iedereen op het juiste ogenblik geraadpleegd kan worden.

1.5.: De jonge professional laat de informatie na aanpassing doorstromen naar de verschillende partijen, zoals klanten en collega’s. Hij onderkent lacunes in de informatie en de doorstroming, rapporteert deze en helpt ze oplossen.

Beroepsrol beleidsadviseur – ondernemer:
4A: De jonge professional begrijpt de visie en de strategie van het management, vat de draagwijdte ervan zodat hij de toepassing ervan mee ondersteunt.

4B: Als beleidsondersteuner formuleert de jonge professional reisadviezen en verantwoordt deze op basis van beroepsgebonden informatie.

4.1.: De jonge professional levert door opgedane kennis en verzamelde informatie een bijdrage aan de ontwikkeling van toeristische producten en diensten.

4.2.: Via computerreservatiesystemen (BTN, Amadeus, Transhotel en Galileo Leisure) biedt de jonge professional toeristische producten en diensten uit alle mogelijke reisbestemmingen, accommodatievormen, attracties en activiteiten aan het publiek aan.

4.3.: De jonge professional stelt een nieuwe à la carte reis samen zodat een unieke product- en dienstencombinatie ontstaat.

4.4.: De jonge professional zorgt (o.a. via computerreservatiesystemen) voor de voor de klant ideale reisvoorwaarden.

4.5.: Als ondernemer kan de jonge professional inkomsten verwerven, analyseert hij het financiële resultaat en maakt een eindbalans op.

Beroepsrol kwaliteitsbewaker:
5.8.: Via zelfstandig uit te werken opdrachten toont de jonge professional dat hij een taak kan aanvatten en afwerken, rapporteert de jonge professional over het proces en de resultaten hiervan en verantwoordt zijn eigen aanpak.

5.9.: De jonge professional heeft bij een reissamenstelling aandacht voor alle deelementen en moet een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereiken.

5.10.: De jonge professional levert een bijdrage tot de kwaliteit van relaties met iedereen van zijn beroepsomgeving door zich in te leven in de anderen hun situatie en van daaruit klantgericht te denken en te handelen. Hij weet goed welke informatie aan wie doorgegeven moet worden.

5.12.: De jonge professional heeft in team een constructieve inbreng met respect voor de anderen.

5.13.: De jonge professional onderkent ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext en neemt hierover een beredeneerd standpunt in.

Inhoud

Het totale concept van de reisagent wordt uit de doeken gedaan: de start van een kantoor, de wetgeving, de actuele marktsituatie, de beroepsverenigingen, boekhoudkundige aspecten (kostprijsberekening en analyse van jaarrekeningen), verkooptechnieken met oefeningen, terminologie, manuele prijsberekeningen, à la carte reisontwikkeling, computertoepassingen (BTN, Amadeus, Transhotel en Galileo Leisure). Dit wordt aangevuld met opdrachten (analyse van de stageplaats), toetsmomenten over delen van de cursus en gastcolleges door mensen uit de praktijk.

Studiematerialen
Verplicht materiaal:
- Siebens, I. (2007). 'Leisure Travel Consultancy'. Mechelen. Coloma. Cursus voor de opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement aan de Katholieke Hogeschool Mechelen.

Aanbevolen boeken:
- Speybrouck, J. (2004). 'Toerismecodex 2007-2009'. Gent. Academia Press.
- Van Eeckhout, A. (1995). 'Structuur van de reisindustrie'. 6e herziene druk. Zedelgem. Vereniging Vlaamse Reisbureaus vzw.

Aanbevolen tijdschriften en ander materiaal:
- Willaert, R. 'Travel Magazine'. 12e (2005), 13e (2006), 14e (2007) en 15e (2008) jaargang. Mechelen. Willaert.
- talrijke reisgidsen en reisbrochures van touroperators die men zelf moet opzoeken.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Toerismecodex 2007-2009

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal
  • Toegepaste Software

Evaluatie

Bij het mondeling examen (zowel bij de 1e examenkans als bij de 2e examenkans) is er geen voorbereidingstijd mogelijk. Dit door het feit dat het mondeling examen een verkoopgesprek zal zijn waarbij de docent willekeurig een reis komt boeken uit het gamma producten uit de reisbrochures. De student moet dus in staat zijn om op korte tijd en onvoorbereid op de vraag van de klant een goed resultaat te vinden als reisbestemming en reisproduct in de brochures. Dit om de reële werkomgeving zo sterk mogelijk te benaderen.

Gezien het intense en langdurige karakter van dit opleidingsonderdeel evenals de enorme verscheidenheid van de opdrachten is er GEEN TWEEDE EXAMENKANS MOGELIJK voor dit opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten75%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen25%