Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Frans 5


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Polfliet Margot
  • De Neve Ann

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Practicum

Begincompetentie

eindcompetenties Frans 3+4

Eindcompetentie

1A Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.

Voor de rol van informatiebeheerder zijn dit(1.1 +1.3):
1. de student kan ter voorbereiding van een sollicitatiegesprek een dossier samenstellen met de nodige franstalige documenten (o.a.werkaanbiedingen) afkomstig uit relevante bronnen
2.de student kan deze informatie verwerken in een sollicitatiebrief en -gesprek.

2A Als communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.

Voor de rol van communicator zijn dit(2.1),(2.3)(2.4)(2.6):
1. de student kan mondeling en schriftelijk over zijn activiteiten rapporteren in het kader van specifiek toeristisch geïntegreerde opdrachten;
2. hij toont hierbij dat hij een professionele bijdrage kan leveren in de wijze waarop hij in naam van een organisatie communiceert met zijn omgeving;
3. hij kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren zowel aan specialisten als aan klanten,binnen de context van het gekozen practicum
4. de telefoon op gepaste manier kan aannemen en afhandelen;


5A Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

Voor de rol van kwaliteitsbewaker zijn dit(5.3)(5.8)(5.10)(5.11):
1.de student kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken,over het proces en de resultaten rapporteren en zijn eigen aanpak kan verantwoorden, kritisch evalueren en bijsturen, dit zowel voor de taken in het kader van de basismodule als in de geïntegreerde module;
2.de student kan klantgericht denken en handelen;

Hiernaast kan de student in zijn rol van kwaliteitsbewaker een vergadering voorbereiden en leiden (3.3).

Eindcompetenties verworven na deze cursus kaderen in het Europese Taalniveau B2.

Inhoud

Het opleidingsonderdeel bestaat inhoudelijk uit twee modules: een basismodule (2stpnt.)en module geïntegreerd met de toeristische practica (1stpnt.)

Basismodule:
-eerste periode: bedrijf voorstellen, onderhandelen, vergaderen
-tweede periode: solliciteren
De contacturen dienen opgevat als oefenmomenten: de bedoeling is door rollenspellen, telefoongesprekken, discussies en andere mondelinge improvisatieoefeningen deze vaardigheden al doende te verwerven.

Geïntegreerde module:
Opdrachten ad hoc gebeuren in samenspraak met trajectverantwoordelijken. Concrete richtlijnen per keuzetraject worden toegelicht tijdens een eerste contactmoment en verschijnen ad valvas. In elk traject krijgt de student zowel een schriftelijke als een mondelinge opdracht.
De schriftelijke opdracht kan bijvoorbeeld bestaan uit het behandelen van een klacht, het opstellen van een dagprogramma, het schrijven van een onthaalbrief enzomeer. Een mondelinge opdracht kan een voorstelling van het stagebedrijf zijn, de onderhandeling van een contract, ...
Competenties aangeleerd tijdens het basisuur worden in de practica geïntegreerd toegepast en geëvalueerd.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Taal En Toerisme 4 Frans

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Zowel in eerste als derde examenperiode staat basismodule op 60% en geïntegreerde module op 40% van het eindtotaal.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatiebasismodule (15% mondeling + 15% schriftelijk)30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examenbasismodule60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examenbasismodule30%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachtengeïntegreerde module (1 schriftelijke + 1 mondelinge opdracht)40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfoliogeïntegreerde module40%