Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 1: Uitgaand toerisme


Studiepunten9Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Siebens Ivo
  • Verbeeck Dominica
  • Troukens Griet
  • Addiers Martine
  • Wintmolders Jean-Pierre

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindtermen van vorige opleidingsonderdelen in programmajaar 1 en het 1ste semester van programmajaar 2.

Speciaal: de eindtermen van het opleidingsonderdeel 'Technieken' in de 1ste semester van programmajaar 2!

Eindcompetentie

Beroepsrol informatiebeheerder:
1A: Als informatiebeheerder kan de jonge professional werken met verschillende computersystemen (Amadeus, BTN, Gateway) en communicatiemiddelen (mail, telefoon,internet) om gegevens efficiënt te verzamelen en te verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie.

1.1.: De jonge professional raadpleegt betrouwbare en relevante bronnen en verzamelt op een efficiënte manier de voor een opdracht vereiste gegevens.

1.2.: De jonge professional krijgt via gastcolleges en groepsopdrachten zicht op interne en externe bedrijfsprocessen en werkt in teamverband waarbij informatie geselecteerd en beheerd wordt om opdrachten tot een goed einde te brengen.

1.3.: De jonge professional analyseert zelfstandig gegevens en structureert en synthetiseert deze tot bruikbare informatie.

1.4.: De jonge professional beheert de bekomen informatie zodat die op het juiste ogenblik kan geraadpleegd worden. Een brede kennis van het fenomeen E-commerce draagt bij tot het structureren van de digitale mogelijkheden.

1.5.: De jonge professional laat de informatie na aanpassing doorstromen naar de verschillende partijen, zoals klanten en collega's. Het herkennen van de communicatiekanalen van de partners is hierbij belangrijk.

Beroepsrol communicator:
2A: Als communicator geeft de jonge professional via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep door; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.

Beroepsrol organisator – coördinator:
3B: Via opdrachten is de jonge professional als organisator/coördinator in staat om zijn werk te plannen, prioriteiten te stellen en deadlines te halen. De jonge professional maakt in een beperkte tijd een correcte reservatie in de computersystemen.

3.3.: Voor een opdracht wordt een voorzitter aangeduid die eenvoudige leidinggevende taken uitvoert: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen. De neerslag van deze planning vinden we terug in het logboek van de opdracht.


Beroepsrol beleidsadviseur – ondernemer:
4B: Als beleidsondersteuner kan de jonge professional reisadviezen formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie.

4.1.: De jonge professional levert door opgedane kennis en verzamelde informatie een bijdrage aan de ontwikkeling van toeristische producten en diensten.

4.2.: Via computerreservatiesystemen biedt de jonge professional toeristische producten en diensten uit alle mogelijke reisbestemmingen, accommodatievormen, attracties en activiteiten aan het publiek aan.

4.3.: De jonge professional stelt een nieuwe groepsreis samen zodat een unieke product- en dienstencombinatie ontstaat.

4.4.: De jonge professional zorgt via computerreservatiesystemen voor de voor de klant ideale reisvoorwaarden (de kortste route, de beste route, de goedkoopste route, ...) en dit zowel voor de autocar, luchtvaart, spoorweg, cruise en huurwagensector.

Beroepsrol kwaliteitsbewaker:
5A: Als kwaliteitsbewaker staat de jonge professional bij de opdrachten zelf in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

5.4.: De jonge professional volgt nieuwe ontwikkelingen in het werkveld op vlak van e-commerce en computersystemen. Gastcolleges brengen nieuwe tendensen op het werkveld.

5.7.: De jonge professional werkt in teamverband waardoor hij leert inschatten in hoeverre hij zelfstandig kan en mag werken en initiatief kan en mag nemen.

5.8.: Via zelfstandig uit te werken opdrachten rapporteert de jonge professional over het proces en de resultaten en verantwoordt zijn eigen aanpak. Een logboek is de basis voor deze verantwoording.

5.9.: De jonge professional heeft bij een reissamenstelling aandacht voor alle deelementen en moet een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereiken.

Inhoud

Aan de hand van praktische oefeningen en groepsopdrachten wordt de student de eerste beginselen bijgebracht van het praktijkwerk voor uitgaand toerisme. Men krijgt een basistraining in een CRS-systeem waardoor men vertrouwd geraakt met vluchtreservaties, tarificatie en ticketing, hotelreservaties en car-rental. Men leert werken met BTN. De student krijgt inzicht in de grootste cruisemaatschappijen en het yieldmanagement van de prijzen. Er worden opdrachten uitgewerkt in verband met luchtvaart, cruises en een nieuwe groepsreis met de autocar. Gastcolleges vervolledigen het beeld van het bedrijfsleven.

Tevens wordt de buitenlandse excursie van het tweede programmajaar voorbereid en gepresenteerd door de studenten. Deze excursie is een verplicht te volgen deel van dit practicum.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Toegepaste Software

Evaluatie

Er is aanwezigheidsplicht voor de diverse onderdelen van dit practicum, inclusief de oefensessies. En bij het indienen van werkstukken zal de student zich moeten richten naar bepaalde einddata voor inlevering.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%