Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Marketing management
Docenten
- Rubben Marc
- Bernaerts Karin
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
1.1. de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kunnen verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie);
1.2. kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen;
1.3. zelfstandig deze geselecteerde gegevens verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software;
4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
Door het zelfstandig doornemen van de theorie krijgt de student inzicht in marktsegmentatie en productplanning in de toeristische sector. Hierdoor is hij in staat om managementstrategieën te begrijpen.
4.1. een substantiële bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van toeristisch – recreatieve concepten (producten en diensten);
4.3. Hij kan onder andere travelmixen (combinaties van vervoer, verblijf en aanvullende diensten) samenstellen om unieke product- en dienstencombinaties te realiseren;
5.2. Hij kan een kwaliteitsvolle redenering opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten;
Door het zelfstandig doornemen van de theorie krijgt de student inzicht in marktsegmentatie en productplanning in de toeristische sector.
5.8. Hij kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken, hij kan zelfstandig over het proces en de resultaten rapporteren; hij kan zijn eigen aanpak verantwoorden;
De studenten nemen zelfstandig het handboek door en beantwoorden de vooraf ter beschikking gestelde vragen. Tijdens begeleidingsmomenten wordt hun inzicht in de materie getoetst.
5.10. hij kan een bijdrage leveren tot de kwaliteit van relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk kan inleven in de anderen en van daaruit klantgericht kan denken en handelen. Hij kan goed inschatten welke informatie aan wie doorgegeven kan worden.
Inhoud
Voor marketing:
Marketing begrippen. Marketing planning. De toeristische markt. Productbeleid. Prijsbeleid. Communicatie- en distributiebeleid. Reclamebeleid, de reisbrochure, sales promotion, direct marketing en public relations.
Voor marktonderzoek:
Rol van het marktonderzoek in het management-beslissingsproces
De vijf stappen in het onderzoeksproces
Bronnenonderzoek
Kwalitatief marktonderzoek (doelstelling, methodiek, begrippenkader)
Kwantitatief onderzoek (doelstelling, methodiek, begrippenkader)
Casestudies
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Marketing
Handboeken
Evaluatie
Marketing |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 20% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 80% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 20% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 80% | Marktonderzoek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 75% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 25% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 75% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 25% |