Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Wereldreligies


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Geussens Patrick

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Groepswerk

Begincompetentie

Vertrekkend van de eindtermen uit het secundair onderwijs.

Eindcompetentie

4. Beroepsrol beleidsadviseur/ondernemer
4.B.Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
4.1 De student kent de karakteristieke architectuur van de verschillende wereldreligies en kan daardoor een substantiële bijdrage leveren aan de ontwikkeling van toeristisch-recreatieve concepten (producten en diensten);
4.2 De student kan representatieve religieuze sites opnemen in nieuwe toeristisch-recreatieve producten en diensten en zo samenstellen dat ze aan het publiek kunnen worden aangeboden uit alle mogelijke reisbestemmingen, accommodatievormen, attracties en activiteiten.

5. Beroepsrol kwaliteitsbewaker
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.4 De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen doen. Hij kan het management overtuigen om de wereldwijd groeiende belangstelling voor het religieuze te vertalen naar nieuwe producten en diensten;
5.8 De student kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten rapporteren; zijn eigen aanpak verantwoorden. Hij kan concrete religieuze sites opnemen in nieuwe arrangementen en de nodige facilitaire ondersteuning voorzien tegen betaalbare prijzen;
5.12 De student kan in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng hebben met respect voor de inbreng van de anderen. Hij weet het management te overtuigen van het belang van culturele verschillen en te kiezen voor diversiteit;
5.13 De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt innemen in het belang van een duurzame bedrijfsvoering.



Inhoud

Wereldreligies, zingeving en levenbeschouwing
1. Godsdienst en cultuur in verandering
2. Zij noemen het geheim God en beleven dit geloof in godsdiensten
3. Hindoeïsme
4. Boeddhisme
5. Jodendom
6. Islam
7. Christendom

Telkens volgens dezelfde indeling
1. Leer
2. Ontstaan
3. Geloof
4. Godsbeeld
5. Heil of Verlossing
6. Ethiek
7. Ritueel
8. Structuren

Dit alles wordt gekaderd in het concept 'duurzaam toerisme'.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%