Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Recreatie en vrije tijd


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Crab Christian

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

1.A: Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiƫnt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1.3:De jonge profeesional kan zelfstandig geselecteerde gegevens verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren.
1.4:Hij kan de verwerkte informatie beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiƫnt kan teruggevonden en geraadpleegd worden.
De student moet zelfstandig een dossier portfolio kunnen samenstellen en beheren.
Via opgegeven taken/opdrachten en internetadressen moet hij/zij in staat zijn de basisinformatie in de cursus verder aan te vullen en actueel te houden.
Organisaties en instellingen actief op het internationaal / nationaal en regionaal niveau moet de student kennen: "wie zijn ze en wat doen ze".
4.A:Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.1:Hij kan een substantiele bijdrage leveren aan de ontwikkeling van toeristisch-recreatieve concepten.
De student moet de "beleidsnota toerisme van de minister" kunnen lezen, begrijpen en interpreteren. Het concept "toeristisch strategisch plan" moet de student bekend zijn.
5.A:Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen uitvoering.
5.4:Hij kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken en op basis daarvan innoverende voorstellen doen.
De student moet in staat zijn de actualiteit te volgen via de diverse kanalen (media- internet) en hierop pro-actief in te spelen d.m.v. aanvullingen van de 10 besproken thema's in portfolio.

Inhoud

1. Structuren: internationaal / nationaal / regionaal
2. Beleid: nota van de minister / kerntakendebat / strategische planning
3. Gidstechnieken
4. Excursies 1 TRM

Inhoudstafel cursus

Situering van de toeristische sector: definities en begrippen
Structuur toeristische sector internationaal
Structuur toeristische sector Belgie
Structuur toeristische sector Vlaanderen
Toeristisch beleid Vlaanderen
Toerisme voor allen
MICE toerisme Vlaanderen / structuren en aanbod
Logiessector
Structuren recreatie Vlaanderen (BBB)
Vlaamse socio-culturele verenigingen
Gidstechnieken
Excursies

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen25%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio25%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen25%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%