Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Eindwerk Online


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Edom Peter

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    In principe moeten ze in het eindwerk gebruik maken van kennis die werd opgebouwd uit de volledige opleiding journalistiek.

    Eindcompetentie

    1.11. De student registreert gericht informatie in tekst, beeld en geluid.
    1.12. De student schat bij de informatieregistratie de mogelijkheden van het het internet goed in.
    1.13. De student brengt evenwicht in zijn berichtgeving door methoden als hoor/wederhoor en check/doublecheck stelselmatig te hanteren.
    2D - De student beschikt over professionele mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden om zijn of haar journalistieke boodschap over te brengen in zijn eindwerk (in het Nederlands).
    2A - De student communiceert via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel en visueel, aangepast aan het internet en de specifieke doelgroep (uit diverse geledingen van de maatschappij).
    2.1. De student maakt ordeningen vormtechnisch zichtbaar en houdt hierbij rekening en met huisstijlregels.
    2.5. De student vergadert op een efficiënte manier.
    2.6. De student presenteert zichzelf en zijn ideeën bij collega’s en opdrachtgevers.
    2.8. De student onderhoudt netwerken bouwt ze op.
    2.10. De student creëert contact en luistert.
    2C De student communiceert doelgericht communiceren met contactpersonen uit diverse geledingen van de maatschappij. Hij/zij heeft voldoende empathie en diplomatie om op een professionele manier om te gaan met de contactpersonen en kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden en doelgroepen.
    2.9. De student communiceert ecologisch: met respect voor zichzelf en de ander.
    3A - De student analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht en pakt ze planmatig aan en lost ze op.
    3.1. De student leeft afspraken en deadlines na.
    3.2. De student werkt met productformules en redactiestatuten.
    3.3. De student werkt eventueel samen met vormgevers, camera- en geluidstechnici en internet-ontwikkelaars.
    3.4. De student kan journalistiek werk plannen.
    3.6. De student voert zelfstandig onderzoek uit met betrekking tot een nieuwsitem/onderwerp uit zijn eindwerk.
    3B - De student plant zijn werk, stelt prioriteiten, haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
    5A - De student staat bij de uitvoering van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
    5.3. De student evalueert het eigen functioneren en stuurt eventueel bij. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties.
    5.5. De student lost een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen op met creativiteit en flexibiliteit.
    5.6. De student schat goed in in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten.
    5.8. De student beschouwt eigen werk kritisch en brengt het oordeel helder en gemotiveerd kan aan anderen, gebruik makend van grammaticale en tekstanalytische begrippen.
    5.9. De student licht de ten behoeve van zijn product gemaakte keuzes ten aanzien van bronnen, aanpak en uitvoering toe en verantwoordt ze.
    5.12. De student verantwoordt zijn product en journalistiek handelen op basis van ethische maatstaven.

    Inhoud

    De studenten online journalistiek moeten als eindwerk een fundamentele bijdrage leveren aan het jongeren-e-zine supo.be. Deze bijdrage is uitgebreider, doordachter, grondiger... dan het dagelijkse redactiewerk dat door de studenten geleverd wordt voor het Crossmedia project Online.

    Over de concrete inhoud en vorm van deze kunnen de studenten zelf beslissen - in samenspraak met de begeleidende docenten. Dat betekent dat hun eindwerk kan zijn:
    - een grondige onderzoeksreportage
    - meerdere fotoreportages waaruit blijkt dat de studenten vooruitgang geboekt hebben
    - een nieuwe format voor supo.be, inclusief pilootversies
    - een uitgebreide radioreportage
    - een uitgebreide televisiereportage
    - een nieuwe functionaliteit of online applicatie in php
    - ...

    De student toont met deze bijdrage dat hij/zij voldoende journalistieke competenties heeft verworven.

    Er wordt verondersteld dat de studenten minstens 200 uren besteden aan hun eindwerk.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%