Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Crossmedia project Print
Docenten
- Vanden Bossche Wilfried
- Verhoogen Jozef
- Verleyen Theresia
- Goovaerts Lutgart
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Begincompetentie
Eindcompetenties 2JOU
Eindcompetentie
Eindcompetentie
2.5. op een efficiënte manier kan vergaderen.
2.6. zichzelf en zijn ideeën kan presenteren bij collega’s en opdrachtgevers.
5.10. in een (multicultureel, multidisciplinair) team of redactieverband een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen.
2.6. zichzelf en zijn ideeën kan presenteren bij collega’s en opdrachtgevers.
2.8. netwerken kan opbouwen en onderhouden.
2.10. contact kan creëren en kan luisteren.
2C - De young professional kan doelgericht communiceren met contactpersonen uit diverse geledingen van de maatschappij. Hij/zij heeft voldoende empathie en diplomatie om op een professionele manier om te gaan met de contactpersonen en kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden en doelgroepen.
2.9. ecologisch kan communiceren: met respect voor zichzelf en de ander.
2.10. contact kan creëren en kan luisteren.
5.13. de impact die de informatie heeft op zijn doelgroep en het verloop van het maatschappelijk debat kan inschatten.
5A - De young professsional kan bij de uitvoering van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
1.13. evenwicht in zijn berichtgeving kan brengen door methoden als hoor/wederhoor en check/doublecheck stelselmatig te hanteren.
5.3. het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties.
5.9. de ten behoeve van zijn product gemaakte keuzes ten aanzien van bronnen, aanpak en uitvoering kan toelichten en verantwoorden.
Inhoud
Inhoud
Voor Print: in de eerste fase van het vak: werk je met je medestudenten samen bij de bespreking van je ideeën rond teksten, concepten, voor het Supoproject (jongerenmagazin. Daarbij leer je schrijven naar de specifieke doelgroep (jonageren) en naar andere media toe. Je levert ook crossmediale ideeën aan. In de evaluatie gaan we na in welke mate je bovenstaande doelstellingen hebt bereikt. Deze doelstellingen vloeien rechtstreeks voort uit de competenties opgesteld voor de beroepen waarvoor deze opleiding de student wil opleiden. Dit houdt in: dossiers voorbereiden, anderstalige artikelen in het binnen- en buitenlands medialandschap situeren en journalistiek vertalen, samenwerking intern/extern en samenwerking met 'collega’s' op de ‘klas’redactie. Volgende doelstellingen worden gerealiseerd: - inzicht verwerven in de marketingmechanismen van de mediamarkt; - je bewust worden van de systematiek van de media’producten’: een blad of publicatie vertrekt altijd van een duidelijk afgelijnde mission statement en houdt zich daaraan; - zelfstandig en individueel een nieuw magazine/(katern van een) tijdschrift concipiëren en een nulnummer aanmaken. Deze opdracht kadert in het eindwerk; - een mission statement schrijven dat dient als uitgangspunt voor het eindwerk; - degelijk interviewen in functie van de behoeften van de/een printmedia/medium, interviews uitschrijven; - de eindredactie verzorgen van zowel zijn eigen tijdschrift als de publicaties van derden. Aanwezigheid in de lessen is verplicht.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |