Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Nieuwe media trends


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Roegiers Godelieve

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen die volgens het modeltraject in het tweede opledingsonderdeel staan geprogrammeerd

Eindcompetentie

1C - De young professional heeft als media-watcher een breed referentiekader en een gedegen kennis van politiek, cultuur, economie en media, zowel op Vlaams, nationaal en internationaal gebied.
Hij/zij heeft kennis van en inzicht in de breed maatschappelijke context waarin de nieuwsfeiten zich voordoen.
1.8. Hij kan nieuwsfeiten duiden en kaderen.
5.13. Hij kan de impact die de informatie heeft en het verloop van het maatschappelijk debat inschatten.
1B - Hij heeft kennis van en inzicht in de diverse journalistieke werkomgevingen, het mediabedrijf, de mediamarkt en het internationale medialandschap.
1.4. Hij kan deze informatie gericht verzamelen via de belangrijke persbureaus, naslagwerken, databanken, het internet of uit eigen waarneming ter plekke.
1B - Hij heeft kennis van en inzicht in de diverse journalistieke werkomgevingen, het mediabedrijf, de mediamarkt en het internationale medialandschap.
1A - Hij kan met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in de beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1.3. Hij kan de noodzaak van bepaalde informatie aanvoelen vanwege de logica van het verhaal.
1.4. Hij kan deze informatie gericht verzamelen via de belangrijke persbureaus, naslagwerken, databanken, het internet of uit eigen waarnemen ter plekke.
1.5. Hij kan informatie gericht verzamelen uit bronnen in vreemde talen (Frans, Engels en Duits of Spaans)
1.6. Hij kan zijn bronnen beoordelen op toegankelijkheid, betrouwbaarheid en relevantie.
1.9. Hij kan interpreteren welke informatie essentieel is voor zijn journalistieke producten; hoofdzaken van bijzaken onderscheiden; selecteren op basis van juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van de informatie.
1.10. Hij kan snel en gericht de verzamelde informatie interpreteren en beoordelen, dankzij zijn basiskennis van statistiek en onderzoeksmethodes
3A - Hij kan volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.
3.6. Hij kan zelfstandig onderzoek uitvoeren met betrekking tot een nieuwsitem.
1.11. Hij kan gericht informatie registreren in tekst, beeld en geluid.
2.1. Hij kan ordeningen vormtechnisch zichtbaar maken en hierbij rekening houden met huisstijlregels.
1.10. Hij kan snel en gericht de verzamelde informatie interpreteren en beoordelen, dankzij zijn basiskennis van statistiek en onderzoeksmethodes.
1.14. Hij kan informatie ordenen op grond van structuurconventies van het gekozen genre en op basis van relevantie (van belangrijk naar minder belangrijk, van algemeen naar bijzonder,…
1.11. Hij kan gericht informatie registreren in tekst, beeld en geluid.
1.12. Hij kan bij de informatieregistratie de mogelijkheden van het medium goed inschatten en gebruiken.
2A - Hij kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, redactioneel en visueel communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep (uit diverse geledingen van de maatschappij).
2.1. Hij kan ordeningen vormtechnisch zichtbaar maken en hierbij rekening houden met huisstijlregels.
5A - Hij kan bij de uitvoering van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5A - Hij kan bij de uitvoering van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.11. Hij kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroeps-context onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.
5.12. Hij kan zijn product en journalistiek handelen op basis van ethische maatstaven kan verantwoorden.
5B – Hij kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.4. Hij kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen doen.

Inhoud

De lessenreeks bestaat uit een aantal lezingen van mixed media-deskundigen en vaklectoren. Zowel de verschillende media- en cross over-trends als de toepassingen (creatie, techniek, redactie, ...) komen aan bod. Het vak volgt de nieuwe mediatrends op de voet.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Het schriftelijk examen bestaat uit meerkeuzevragen die gebaseerd zijn op de lezingen. De opdracht is een beknopt verslag, max. 10 blz., van de volledige lessenreeks dat de student moet opstellen en indienen bij het begin van het schriftelijk examen.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen75%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten25%