Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Internationale media


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Vanden Bossche Wilfried

Onderwijsvorm

    Begincompetentie


    Begincompetentie
    Eindcompetenties 1JOU

    Eindcompetentie

    Eindcompetentie
    Competenties Internationale Media
    1C - De young professional heeft als mediawatcher een breed referentiekader en een gedegen kennis van politiek, cultuur, economie en media, zowel op Vlaams, nationaal en internationaal gebied.

    1.8. nieuwsfeiten kan duiden en kaderen.

    1B - De young professional heeft kennis van en inzicht in de diverse journalistieke werkomgevingen, het mediabedrijf, de mediamarkt en het internationale medialandschap.

    1B - De young professional heeft kennis van en inzicht in de diverse journalistieke werkomgevingen, het mediabedrijf, de mediamarkt en het internationale medialandschap.

    1.1. vanuit zijn kennis van de actualiteit en zijn algemene kennis van de maatschappij de nieuwswaarde van een onderwerp kan inschatten.
    4A - De young professional kan de visie en de managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.


    Inhoud

    Inhoud
    De cursus INTERNATIONALE MEDIA-ACTUALITEIT doet hetzelfde met de internationale media-actualiteit. De studenten krijgen inzicht in de werking van de media in de ons omringende landen. Zo besteden we aandacht aan de persbewegingen - zowel in print-, audiovisuele- als online media - in voornamelijk Nederland, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Italië. We onderzoeken de verhouding tussen de zogenaamde kwaliteits- en de populaire media. We brengen de studenten bij waar de gelijkenissen en waar de verschillen zijn. De nadruk ligt op de universele internationale mechanismen die ook hier in Vlaanderen en België merkbaar zijn. Waar is Vlaanderen/België trendsetter, waar volgt Vlaanderen/België de internationale mediastroom? In het gedeelte Seminarie-uren worden (inter)nationale trends uitgediept. Aanwezigheid in de lessen is vereist.
    De lessen worden uitgediept door middel van een reeks workshops over o.a. de Nederlandse media, tabloids en nichebladen in Europa.

    Voor (Inter)Nationale Media-Actualiteit: aanmaak van een eigen knipselmap met uit één Vlaamse (huis)krant: artikelen verzamelen over de bewegingen in de media. Van oktober tot april. Via Mediargus een cursusthema kiezen en verdiepende artikelen verzamelen. Knipselmap wordt Reader na ordening en paginering, met inhoudstafel.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%