Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Actuele topics
Docenten
- Goossens Werner
- Janssen Marianne
- Hendrickx Marc
Onderwijsvorm
Begincompetentie
VOOR TOPICS POLITIEK & MEDIA: ACTUALITEIT - POLITIEK 2
VOOR CULTURELE TOPICS: ACTUALITEIT - CULTUUR
Eindcompetentie
De student
1.1
- heeft als media-watcher een breed referentiekader en een gedegen kennis van
politiek, cultuur, economie en media, zowel op Vlaams, nationaal en internationaal
gebied.
- heeft kennis van en inzicht de breed maatschappelijke context waarin de nieuwsfeiten
zich voordoen.
1.4, 1.6
- verzamelt gericht informatie (ook uit anderstalige bronnen) via persbureaus,
naslagwerken, databanken en het internet
- beoordeelt zijn bronnen op toegankelijkheid, betrouwbaarheid en relevantie.
- beheert deze informatie en doet ze doorstormen naar anderen.
1.8
duidt en kadert nieuwsfeiten
1.9
interpreteert welke informatie essentieel is voor zijn journalistieke producten,
onderscheidt hoofdzaken van bijzaken en selecteert op basis van juistheid,
betrouwbaarheid en volledigheid van informatie.
1.10
interprettert en beoordeelt snel en gericht de verzamelde informatie , dankzij zijn basiskennis van statistiek en onderzoeksmethodes
1.13
brengt evenwicht in zijn berichtgeving door methoden als hoor/wederhoor en check/doublecheck stelselmatig te hanteren
2.3
bedient zich van sprekende koppen, tussenkoppen en titels
2.4
past interviewtechnieken bij zijn exploratie van een nieuwsitem
2.6
presenteert zijn ideeƫn bij collega's en opdrachtgavers.
3.6
voert zelfstandig onderzoek uit m.b.t. een buitenland
5.2. bouwt een kwaliteitsvolle redenering op, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.7
realiseert zich dat een bepaald onderwerp zijn bevattingsvermogen te boven gaat,
en beseft wanneer men specialisten aan het woord moet laten.
5.10
heeft een constructieve inbreng in teamverband met respect voor deinbreng van de andere
teamleden.
5.13
schat de impact in die de informatie heeft op het verloop van het maatschappelijk debat
Inhoud
TOPICS POLITIEK, MEDIA & CULTUUR
- researchopdracht landendossier (groepswerk)
- gastlezingen 'actuele topics': media, politiek en cultuur
KRITISCHE ANALYSE PERSARTIKELS
De cursus beoogt studenten de journalistieke vaardigheid bij te brengen een tekst
(bv. een persartikel, een perscommuniquƩ, een naar de pers toegespeeld document van een informant...) te kritisch kunnen bekijken.
Het 1ste deel behandelt dan ook de wetenschappelijke methodiek die in verschillende domeinen wordt toegepast om teksten te ontleden. De domeinen zijn
- logica en wetenschapsfilosofie
- psycho- en sociologie
- statistiek en demografie
- politicologie
- recht
- economie
- literatuurwetenschap
- historische wetenschappen.
In een 2de deel worden persartikelen getoest aan deze methodiek, waarbij vragen aan bod kunnen komen als:
- kunnen we de informant wel vertrouwen en kon hij de feiten wel kennen
- is de informatie een weergave van de feiten
- hoe oud zijn de gegevens
- zijn ze origineel
- zijn ze geselecteerd
- is de illustratie/tabel/grafiek wel de juiste weergave van wat er staat
- is de titel niet misleidend?
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- De geschiedenis van de wereld van morgen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | Topics media en politiek (1/3)
Culturele topics (1/3) | 66% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | Topics media en politiek (1/3)
Culturele topics (1/3) | 66% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | Kritische analyse persberichten (1/3) | 34% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | Kritische analyse persberichten (1/3) | 34% |