Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Journalistiek portfolio 2


Studiepunten12Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Busselot Sandra
  • Bogaert Renaat
  • De Pauw Annick
  • Dala Nadia
  • Vanden Bossche Wilfried
  • Franssens Jeroen
  • Hoof Kris
  • Janssen Marianne
  • Van Herreweghen Pieter

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

De eindcompetenties van Portfolio 1

Eindcompetentie

1A - De young professional kan met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in de beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstormen naar anderen.
1.2. de relevantie van een onderwerp voor zijn doelgroep(en) kan bepalen.
2B - De young professional kan ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terecht komt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig.
4A - De young professional kan de visie en de managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.3. een freelance praktijk praktisch en financieel kan inrichten en managen.
4.4. als ondernemer kan hij kantgericht handelen (t.o.v. interne en externe klanten) en de klantgerichtheid kan bewaken.
3A - De young professional kan volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.
3.2. kan werken met productformules en redactiestatuten.
3.3. kan samenwerken met vormgevers, camera- en geluidstechnici, internet-ontwikkelaars.
3.4. journalistiek werk kan plannen.
3.5. journalistieke processen kan sturen en coördineren.
3.6. zelfstandig onderzoek kan uitvoeren met betrekking tot een nieuwsitem.
3B - De young professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
3.1. afspraken en deadlines kan naleven.
3.4. journalistiek werk kan plannen.
2.4. interviewtechnieken kan toepassen in zijn onderzoek van een nieuwsitem: lichaamstaal kan lezen in oogbewegingen, oogcontact, ademhaling, spreektoon, ritme, snelheid, gebaren en houding; in taal kan herkennen welke informatie ontbreekt en op basis hiervan toepasselijke vragen exact kan formuleren om te weten te komen wat iemand bedoelt.
1.11. gericht informatie kan registreren in tekst, beeld en geluid.
1.12. bij de informatieregistratie de mogelijkheden van het medium goed kan inschatten en gebruiken.
2A - De young professional kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, redactioneel en visueel communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep (uit diverse geledingen van de maatschappij).
2.1. ordeningen vormtechnisch zichtbaar kan maken en hierbij rekening kan houden met huisstijlregels.

2.5. op een efficiënte manier kan vergaderen.
2.6. zichzelf en zijn ideeën kan presenteren bij collega’s en opdrachtgevers.
5.10. in een (multicultureel, multidisciplinair) team of redactieverband een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen.
2.6. zichzelf en zijn ideeën kan presenteren bij collega’s en opdrachtgevers.
2.8. netwerken kan opbouwen en onderhouden.
2.10. contact kan creëren en kan luisteren.
2C - De young professional kan doelgericht communiceren met contactpersonen uit diverse geledingen van de maatschappij. Hij/zij heeft voldoende empathie en diplomatie om op een professionele manier om te gaan met de contactpersonen en kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden en doelgroepen.
2.9. ecologisch kan communiceren: met respect voor zichzelf en de ander.
2.10. contact kan creëren en kan luisteren
5.13. de impact die de informatie heeft op zijn doelgroep en het verloop van het maatschappelijk debat kan inschatten.
2.10. contact kan creëren en kan luisteren.
3B - De young professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
3.1. afspraken en deadlines kan naleven.
3.4. journalistiek werk kan plannen.
5A - De young professsional kan bij de uitvoering van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.5. een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen.
5.8. eigen en andermans werk kritisch kan beschouwen en het oordeel helder en gemotiveerd kan overbrengen aan anderen, gebruik makend van grammaticale en tekstanalytische begrippen.
5.6. goed kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten.
1.13. evenwicht in zijn berichtgeving kan brengen door methoden als hoor/wederhoor en check/doublecheck stelselmatig te hanteren.
5.3. het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties.
5.9. de ten behoeve van zijn product gemaakte keuzes ten aanzien van bronnen, aanpak en uitvoering kan toelichten en verantwoorden.
5.11. ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroeps-context kan onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt kan innemen.
5.12. zijn product en journalistiek handelen op basis van ethische maatstaven kan verantwoorden.
5B - De young professional kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.4. nieuwe ontwikkelingen in het werkveld kan volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen kan doen.

Inhoud

De studenten maken in groepjes van vier een magazine, een website, een radio- en een televisiereportage. Ze zoeken daarvoor goed journalistiek materiaal. Dat verwerken ze volgens de eigenheden van het medium. In de tweede zittijd krijgen de studenten een individuele opdracht.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans tweede examenperiode
Het uiteindelijke eindcijfer op 20 wordt gevalideerd door alle docenten portfolio. Je eindcijfer is niet noodzakelijk de rekenkundige optelsom van alle onderdelen van het portfolio. Indien je een zwaar tekort hebt voor redactie of realisatie of voor een van de onderdelen (magazine, website, televisiereportage, radioreportage), zullen de docenten het eindcijfer vastleggen.
Ook al maak je een portfolio in groepjes van vier, de evaluatie gebeurt individueel. Je maakt duidelijk wie wat doet.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examenToelichting bij het portfolio (50% redactie en 50% realisatie)100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examenIndividuele toelichting bij het portfolio (50% redactie en 50% realisatie)100%