Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Frans 3


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Claes Griet
  • Tacq Annick

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    INTERNATIONALE TALEN 2

    Eindcompetentie

    de student
    1C
    - vormt een breed referentiekader en staat open voor informatie over de
    wereld.
    1.1
    - is op de hoogte van de voornaamste nieuwsfeiten en actuele ontwikkelingen
    en gebruikt deze kennis in conversaties,
    1A: 1.4, 1.5,1.6
    - verzamelt gericht informatie via persbureaus, het internet, naslagwerken,
    vertalende woordenboeken of uit eigen waarneming,
    - verwerkt deze informatie tot in beroepscontext bruikbare informatie,
    -verzamelt de voor zijn (research)opdrachten vereiste gegevens efficiënt uit relevante anderstalige bronnen, die hem/haar deels worden aangereikt
    1.8
    De student duidt en kadert (nieuws)feiten, met bijzondere aandacht voor de historische, politieke, sociale, en culturele context
    1.9
    - onderscheidt daarbij hoofd- en bijzaak en beoordeelt de kwaliteit van de
    bron,
    1.11
    - registreert gericht informatie in tekst, beeld en geluid,

    2D
    - brengt zijn (journalistieke) boodschap over in het Nederlands en in het Frans
    2C, 2.2
    - communiceert doelgericht mondeling en schriftelijk, met aandacht voor
    redactie en visualisering
    2.6
    - presenteert zijn ideeën en informatie bij collega’s en opdrachtgevers.
    - stelt zichzelf voor en voert een eenvoudige conversatie over een alledaags onderwerp.
    2.10
    - creëert contact en luistert

    3.1
    - leeft hierbij afspraken en deadlines na,
    3.6
    - voert zelfstandig onderzoek uit m.b.t. een nieuwsitem

    5.3
    - evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt dit indien nodig bij,
    - verwerft verder (basis)woordenschat en inzicht in taalstructuren om alle vereiste
    competenties te bereiken.
    5.10
    - heeft in een team een constructieve inbreng met respect voor de inbreng
    van anderen



    Inhoud

    FRANS
    Grammatica: theorie, oefeningen & zelfstudie
    L’accord, L’emploi des temps du passé, La forme en –ant, Le discours direct/ indirect, La condition, L’emploi du subjonctif
    Comme convenu!: theorie + evt. aanvullingen van docent + opdrachten
    selectie uit:
    - Module 1: Communiquer de façon efficace et courtoise - Je vous en prie!
    - Module 2: Exprimer son appréciation - Films, livres, CD et sites web
    - Module 3: Première partie: Faits divers et actualité
    - Module 4: Mener une réunion de travail - Rendez-vous et réunions
    - Module 5 : Prendre la parole en public - Foires, salons, congrès et séminaires
    - Module 6: Les nouvelles technologies - Présenter un produit et ses
    utilisations
    - Module 7: Parler chiffres - Quantités et calculs
    - Module 8: Présenter des graphiques - Evolutions et positions
    - Module 9: Présenter les résultats d'une étude - Interviews, sondages et enquêtes
    Zelfstudie: Vocabulaire de base sur la presse + Petit lexique des médias + Voc 2000 (Hfst 25 : les arts, les médias)

    - Analyse & bespreking van Franstalige media (vooral in België),
    - verwerking artikels uit Franstalige pers,
    - verwerking van authentieke beeld- en klankopnames,
    - groepswerk: mini-magazine met interview en/of reportage

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Comme Convenu ! Cours de communication française

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie50%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Tussentijdse evaluatie50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%