Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Frans 3
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
INTERNATIONALE TALEN 2
Eindcompetentie
de student
1C
- vormt een breed referentiekader en staat open voor informatie over de
wereld.
1.1
- is op de hoogte van de voornaamste nieuwsfeiten en actuele ontwikkelingen
en gebruikt deze kennis in conversaties,
1A: 1.4, 1.5,1.6
- verzamelt gericht informatie via persbureaus, het internet, naslagwerken,
vertalende woordenboeken of uit eigen waarneming,
- verwerkt deze informatie tot in beroepscontext bruikbare informatie,
-verzamelt de voor zijn (research)opdrachten vereiste gegevens efficiënt uit relevante anderstalige bronnen, die hem/haar deels worden aangereikt
1.8
De student duidt en kadert (nieuws)feiten, met bijzondere aandacht voor de historische, politieke, sociale, en culturele context
1.9
- onderscheidt daarbij hoofd- en bijzaak en beoordeelt de kwaliteit van de
bron,
1.11
- registreert gericht informatie in tekst, beeld en geluid,
2D
- brengt zijn (journalistieke) boodschap over in het Nederlands en in het Frans
2C, 2.2
- communiceert doelgericht mondeling en schriftelijk, met aandacht voor
redactie en visualisering
2.6
- presenteert zijn ideeën en informatie bij collega’s en opdrachtgevers.
- stelt zichzelf voor en voert een eenvoudige conversatie over een alledaags onderwerp.
2.10
- creëert contact en luistert
3.1
- leeft hierbij afspraken en deadlines na,
3.6
- voert zelfstandig onderzoek uit m.b.t. een nieuwsitem
5.3
- evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt dit indien nodig bij,
- verwerft verder (basis)woordenschat en inzicht in taalstructuren om alle vereiste
competenties te bereiken.
5.10
- heeft in een team een constructieve inbreng met respect voor de inbreng
van anderen
Inhoud
FRANS
Grammatica: theorie, oefeningen & zelfstudie
L’accord, L’emploi des temps du passé, La forme en –ant, Le discours direct/ indirect, La condition, L’emploi du subjonctif
Comme convenu!: theorie + evt. aanvullingen van docent + opdrachten
selectie uit:
- Module 1: Communiquer de façon efficace et courtoise - Je vous en prie!
- Module 2: Exprimer son appréciation - Films, livres, CD et sites web
- Module 3: Première partie: Faits divers et actualité
- Module 4: Mener une réunion de travail - Rendez-vous et réunions
- Module 5 : Prendre la parole en public - Foires, salons, congrès et séminaires
- Module 6: Les nouvelles technologies - Présenter un produit et ses
utilisations
- Module 7: Parler chiffres - Quantités et calculs
- Module 8: Présenter des graphiques - Evolutions et positions
- Module 9: Présenter les résultats d'une étude - Interviews, sondages et enquêtes
Zelfstudie: Vocabulaire de base sur la presse + Petit lexique des médias + Voc 2000 (Hfst 25 : les arts, les médias)
- Analyse & bespreking van Franstalige media (vooral in België),
- verwerking artikels uit Franstalige pers,
- verwerking van authentieke beeld- en klankopnames,
- groepswerk: mini-magazine met interview en/of reportage
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Comme Convenu ! Cours de communication française
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 50% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 50% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | | 50% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Tussentijdse evaluatie | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 50% |