Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Nationale media
Docenten
- Vanden Bossche Wilfried
- Goubin Eric
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Begincompetentie ?
Eindcompetenties 1 JOU
Eindcompetentie
Eindcompetentie
Competenties Nationale Media
1C - De young professional heeft als mediawatcher een breed referentiekader en een gedegen kennis van politiek, cultuur, economie en media, zowel op Vlaams, nationaal en internationaal gebied.
1.8. nieuwsfeiten kan duiden en kaderen.
1B - De young professional heeft kennis van en inzicht in de diverse journalistieke werkomgevingen, het mediabedrijf, de mediamarkt en het internationale medialandschap.
1B - De young professional heeft kennis van en inzicht in de diverse journalistieke werkomgevingen, het mediabedrijf, de mediamarkt en het internationale medialandschap.
1.1. vanuit zijn kennis van de actualiteit en zijn algemene kennis van de maatschappij de nieuwswaarde van een onderwerp kan inschatten.
4A - De young professional kan de visie en de managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
Inhoud
Inhoud
In de loop van de lessen OVERHEIDSCOMMUNICATIE behandelen we volgende onderwerpen (in willekeurige volgorde):
1. Het spanningsveld tussen overheid en pers
2. E-government
3. Tweerichtingscommunicatie, inspraak en participatie
4. Gemeentelijke informatiebladen
5. Politieke communicatie
Rond één van deze thema's krijgen de studenten een interview-opdracht, die geldt als een onderdeel van het examen.
Deze thema's kunnen zowel door de docent als door een gastspreker worden gebracht.
De cursus NATIONALE MEDIA-ACTUALITEIT volgt de nationale media-actualiteit op de voet. De studenten krijgen inzicht in de twee invalshoeken van waaruit we de media benaderen. Enerzijds is het persbedrijf onderhevig aan de wetten van de vrijemarkteconomie, anderzijds is de journalistiek de waakhond van de democratie. De grenzen tussen beide invalshoeken worden almaar vager. De studenten moeten dan ook moeiteloos van rol kunnen veranderen. Nu eens kruipen ze in de huid van de journalist die informatie opzoekt, verzamelt of nieuws maakt, dan weer vertolken zij de rol van de journalist die 'voorgekauwde' informatie verwerkt.
Een twaalftal workshops is een uitdieping van de lessen waarbij volgende thema's aan bod komen: (interactieve) muziektelevisie, aanmaak van nichebladen, crossmediale realiteit, werken voor regiomedia, werken voor lifestyle- en/of vrouwenbalden, tabloids in Vlaanderen, de Waalse pers.
Voor (Inter)Nationale Media-Actualiteit: aanmaak van een eigen knipselmap met uit één Vlaamse (huis)krant: artikelen verzamelen over de bewegingen in de media. Van oktober tot april. Via Mediargus een cursusthema kiezen en verdiepende artikelen verzamelen. Knipselmap wordt Reader na ordening en paginering, met inhoudstafel.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Evaluatie
Eerste examenkans eerste examenperiode
50% opdracht
50% mondeling examen
Zowel voor nationale media als voor overheidscommunicatie) wordt een examen afgenomen.
Overheidscommunicatie: 1/2 opdracht, 1/2 mondeling examen.
Nationale media: 2/3 mondeling examen, 1/3 opdracht.
Het eindcijfer wordt als volgt samengesteld: 1/3 op Overheidscommunicatie en 2/3 op Nationale Media.
Tweede examenkans derde examenperiode
50% opdracht
50% mondeling examen
Zowel voor nationale media als voor overheidscommunicatie) wordt een examen afgenomen.
Overheidscommunicatie: op het examen krijgen de studenten 2 kennisvragen, en bespreken ze hun interview(s) m.b.t. tot één van de geselecteerde thema's. Het examen is mondeling. (100% in alle examenperiodes)
Nationale media: 2/3 mondeling examen, 1/3 opdracht.
Het eindcijfer wordt als volgt samengesteld: 1/3 op Overheidscommunicatie en 2/3 op Nationale Media.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 50% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 50% |