Begincompetentie
De eindcompetenties van redactietechnieken 1
Eindcompetentie
2D - De young professional beschikt over professionele mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden om zijn of haar journalistieke boodschap over te brengen in diverse journalistieke werksituaties, en dit in het Nederlands en twee vreemde talen.
2.2. informatie creatief kan verwerken en vormgeven, met oog voor de specifieke vormgegevensmogelijkheden van het medium; kan werken met combinaties van woord, beeld en geluid; informatie kan uitdrukken en verwerken in audio- en beeldtaal, fotomateriaal, schema’s en infographics.
2.3. zich kan bedienen van journalistieke genres en bijhorende stijltechnieken: koppen, tussenkoppen, titels, quotes, streamers en onderschriften adequaat kan gebruiken, voor meerwaarde kan zorgen via treffende citaten, details, voorbeelden, beelden en sfeer-bepalende elementen.
2.6. zichzelf en zijn ideeën kan presenteren bij collega’s en opdrachtgevers.
2.7. zijn eigen communicatie kan veranderen op momenten waarop zijn communicatie niet goed verloopt.
2.4. interviewtechnieken kan toepassen in zijn onderzoek van een nieuwsitem: lichaamstaal kan lezen in oogbewegingen, oogcontact, ademhaling, spreektoon, ritme, snelheid, gebaren en houding; in taal kan herkennen welke informatie ontbreekt en op basis hiervan toepasselijke vragen exact kan formuleren om te weten te komen wat iemand bedoelt.
Inhoud
De studenten leren hoe ze een nieuwsartikel schrijven. Ze leren een interview afnemen en uitschrijven en een portret maken. Ze leren hoe je teksten schrijft voor radio en televisie en de beginselen van schrijven voor schermen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | De studenten krijgen journalistieke opdrachten. Ze komen daarmee naar de begeleidingssessies en krijgen onmiddellijk feedback en een evaluatie. | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |