Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Voorlichting
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Secundair Onderwijs
Eindcompetentie
1C - De young professional heeft als mediawatcher een breed referentiekader en een gedegen kennis van politiek, cultuur, economie en media, zowel op Vlaams, nationaal en internationaal gebied.
Hij/zij heeft kennis van en inzicht de breed maatschappelijke context waarin de nieuwsfeiten zich voordoen.
1.8. nieuwsfeiten kan duiden en kaderen.
5.13. de impact die de informatie heeft het verloop van het maatschappelijk debat kan inschatten.
1B - De young professional heeft kennis van en inzicht in de diverse journalistieke werkomgevingen, het mediabedrijf, de mediamarkt en het internationale medialandschap.
1.4. deze informatie gericht kan verzamelen via de belangrijke persbureaus, naslagwerken, databanken, het internet of uit eigen waarneming ter plekke.
1.1. vanuit zijn kennis van de actualiteit en zijn algemene kennis van de maatschappij de nieuwswaarde van een onderwerp kan inschatten.
Inhoud
De cursus biedt een inleiding tot voorlichting binnen de context van overheden en non-profit organisaties.
Deze onderdelen komen aan bod:
1. Inleiding tot werkingscontext voorlichting & overheidscommunicatie
2. Helikopterperspectief overheidscommunicatie in Belgiƫ
3. Openbaarheid van Bestuur
4. Communicatiebeleid & organisatie van de communicatie bij de overheid
5. Effecten van voorlichting
6. Communicatiemedia voor voorlichting
7. Doelgroepencommunicatie
8. Voorlichtingscampagnes
9. Crisiscommunicatie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | Daar krijgt de student:
- een evenwichtige mix van vragen uit een vooraf via Toledo gepubliceerde lijst van mogelijke theorievragen (12 punten)
- een toepassingsvraag (toepassen van de theorie op een praktijksituatie) (4 punten)
- max. 8 detailvragen (4 punten) | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | Daar krijgt de student:
- een evenwichtige mix van vragen uit een vooraf via Toledo gepubliceerde lijst van mogelijke theorievragen (12 punten)
- een toepassingsvraag (toepassen van de theorie op een praktijksituatie) (4 punten)
- max. 8 detailvragen (4 punten) | 100% |