Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
De student creëert zijn boodschap conceptueel, redactioneel en visueel, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep (uit diverse geledingen van de maatschappij). Hij verwerkt de informatie creatief en geeft haar adequaat vorm, met oog voor de specifieke vormgevingsmogelijkheden van het medium; d.w.z. hij werkt met combinaties van woord, beeld; hij verwerkt de informatie in beeldtaal, fotomateriaal, schema’s en infographics; hij bedient zich van journalistieke genres en bijhorende stijltechnieken: koppen, tussenkoppen, titels, quotes, streamers en onderschriften. Hij zorgt voor meerwaarde via treffende citaten, details, voorbeelden, beelden en sfeerbepalende elementen. De student plant zijn/haar werk in tijd; concreet: prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder stress staat. Hij beschouwt eigen en andermans werk kritisch en brengt het oordeel helder en gemotiveerd over in een (multicultureel, multidisciplinair) team of redactieverband. Hij zorgt daarbij voor een constructieve inbreng met respect voor de inbreng van de anderen leden van het team.
Inhoud
Aanmaken editoriaal (persoonlijke column). Aanmaken eenkolommer. Aanmaken nieuwsbericht met passende foto en onderschrift. Aanmaken interview met passende foto en onderschrift. Aanmaken reportage met passende foto’s (2) en onderschriften. Conceptvorming en uitwerken formats voor multimediale toepassing. Visualiseren doelgroep. Uitwerken lay-out toepassing van basisvoorwaarden grafische vormgeving. Fotograferen met inbegrip van basistechnieken fotografie en toepassing van grondslag journalistieke beeldvorming.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Horen, zien en journalistiek schrijven
- Schrijfcodes
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | Beeld en Redactie | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | Beeld en Redactie | 100% |