Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Eindwerk EVT
Docenten
- Van Goethem Veerle
- Hoyberghs Michele
- Selleslag Christian
- Verhaeghe annelies
- Voss Wim
- Vandermaesen Bart
- Bellens Tom
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Stage/praktijkoefening
- Zelfstudie
Begincompetentie
Alle opleidingsonderdelen 1COM, 2COM, 3COM
Eindcompetentie
De student kan de voor een opdracht vereiste gegevens efficiënt verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen;(1.1) De student kan zelfstandig deze gegevens verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met daarvoor gepaste software;(1.4)De student kan een briefing opstellen en die verder verduidelijken en toelichten bij de betrokken doelgroepen;(2.3)De student kan zich in zijn voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden en doelgroepen;(2.5)De student kan constructief deelnemen aan vergaderingen;(2.7) De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren zowel aan specialisten als aan leken;(2.12)De student kan externe en interne, nationale en internationale klanten, opdrachtgevers, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen en/of zelf te woord staan;(2.13)De student kan op gepaste manier een communicatiecampagne plannen en organiseren zodat alle activiteiten stipt, volledig en correct afgehandeld worden;(3.1) 3De student kan zijn agenda's beheren en afstemmen op die van anderen in het belang van een zo efficiënt mogelijke planning van de communicatie-activiteiten;(3.2) De student kan met een vooraf bepaald budget een project op een gepaste manier organiseren;(3.4) De student kan het hem toebedeelde budget goed beheren: uitgaven controleren en de nodige documenten correct afhandelen;(4.4) De student kan eenvoudige leidinggevende taken uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en anderen motiveren tot doelgericht handelen;(4.6) De student kan het eigen functioneren kritisch evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere ontwikkeling van de eigen competenties;(5.3)De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen doen;(5.4) De student kan een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit oplossen. Hij kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te behalen;(5.5) De student kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen, en wat de impact van zijn initiatief zal zijn;(5.6)De student kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten rapporteren, en zijn eigen aanpak verantwoorden;(5.7)De student kan taken uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt;(5.8)De student kan het belang van geïntegreerde communicatie inschatten, verdedigen en de kwaliteit ervan constant bewaken, met name voor eventcampagnes;(5.9) De student kan in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng hebben met respect voor de inbreng van de anderen;(5.12) De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt innemen. (5.13)
Inhoud
Het opleidingsonderdeel 'Eindwerk EVT' omvat: het organiseren van een event van concept tot evaluatie, briefing & rapportering; ethiek. Dit opleidingsonderdeel is georganiseerd met een zeer sterke integratie van de onderscheiden componenten als basis. Er is ook een sterke integratie in andere opleidingsonderdelen waaronder Eventmanagement Praktijk, Internationale Talen en Special Topics.
Het door de studenten te organiseren evenement wordt hetzij door externe opdrachtgevers aan de studenten voorgesteld, hetzij door de studenten zelf. Vanuit de onderscheiden opleidingsonderdelen leren de studenten concept, uitvoering, budgettering, coördinatie op professionele wijze in te schatten. De normen voor de uit te voeren opdracht zijn creativiteit, realiteitszin, werkplezier, groepsdynamiek, zelfstandig werken en de inhoud van de opleidingsonderdelen omzetten in een professionele praktijkrealisatie. Het voorstel dient te gebeuren in de maand oktober. Na goedkeuring door een jury wordt het team van maximum 5 studenten verder begeleid door een volgdocent en de eventuele externe opdrachtgever.
De studenten dienen concepten te bedenken en te plannen. Hierover dienen zij docenten en externe opdrachtgevers, leveranciers, doelgroepen enz. te briefen. Ook moeten zij tweewekelijkse rapporten opstellen. De mondelinge presentaties voor een interne en/of externe jury zijn synthesemomenten waarbij de student bewijst dat de eindcompetenties al dan niet bereikt zijn. De presentaties met hand-outs op basis van een vooraf ingeleverde schriftelijke rapportering geven student, betrokken docenten en de eventbegeleider(s) de ultieme kans om onzekerheden, twijfels en mogelijke misverstanden uit de weg te ruimen.
Vanuit een algemene ethische achtergrond begeleidt de docent Ethiek en deontologie de studenten bij de ethische implicaties en deontologische achtergronden van hun event keuze en -realisatie. De sessies bevatten vooral begeleiding en omkadering.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans - Tweede examenperiode:
100% tussentijdse evaluaties
De evaluatie wordt stelselmatig opgebouwd tot 100% in de tweede examenperiode in juni. Dit gebeurt procesmatig en is het resultaat van intensieve begeleiding van bij de aanvang van het academiejaar. De onderscheiden stappen in het eventorganisatieproces zijn geen aparte onderdelen van het opleidingsonderdeel en kunnen bijgevolg niet los van elkaar geëvalueerd worden. Tevens wordt er tijdens dit proces rekening gehouden met de manier waarop de student reflecteert op eigen gedrag en keuzes inzake ethische dilemma's in organisaties, werkomgevingen en specifieke evenementen. De student zal op een professionele manier in team zijn evenement voor een vakjury presenteren en dient vooraf een schriftelijke portfolio in.
Of een student al dan niet slaagt wordt bepaald door een geïntegreerde evaluatie. Het resultaat wordt stelselmatig opgebouwd doorheen heel het proces van eventorganisatie. De geïntegreerde eindevaluatie wordt uitgedrukt in één cijfer op 20.
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | | 100% |