Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Interactieve strategie


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Tubbax Hans
  • Jamaels Inge

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Volgende opleidingsonderdelen opgenomen in het modeltraject 2de jaar communicatiemanagement:

Communicatiestrategie 2 (Marketingcommunicatie - Interactieve communicatie) / Marketing / Mediaplanning /
Campagne /
Excell (computervaardigheden 2 en Mediaplanning)
Access (Communicatiestrategie 2 - Interactieve communicatie)
SPSS (Onderzoek 1)

Eindcompetentie

Informatiebeheerder
Voor eindcompetentie 1A :
1.2 De student voert de adequate analysemethoden op beperkte wijze zelf uit en kan complexere vraagstukken delegeren aan specialisten in de organisatie of bij toeleveranciers.
1.3 De student interpreteert de gebruikte analysemethodes op correcte wijze.
1.4 De student kan gegevensbestanden cleanen en ontdoen van dubbele en onnodige info.
De student kent de geschikte analysemethoden voor voorspelling (classificatie en schatting),respons-analyse,LTV-analyse, associatie en profilering.

Communicator
Voor eindcompetentie 2B:
2.? De student begrijpt op een correcte en efficiënte manier het onderdeel “strategie” in een reclamecampagne, kan dit kritisch beoordelen en is in staat zelf een strategische onderbouw voor een campagne uit te werken.
2.12 De student communiceert beroepsspecifieke informatie , ideeën, problemen en oplossingen (i.c. een interactieve communicatiestrategie in een aangepast ‘vakjargon’) aan specialisten en/of leken.


Beleidsadviseur
Voor eindcompetentie 4C :
4.1 De student geeft het management adequaat advies over mogelijkheden op gebied van informatiewerving,-verwerking en -beheer, op gebied van CRM-ondersteunende ICT-toepassingen. Hij/zij kent de belangrijkste principes van Business Intelligence binnen een interactieve marketingcontext, met inbegrip van termen als 'relationele databases','informatiesystemen', 'datawarehouse','OLAP','data-mining' en 'webmining',alsook hun gebruikstoepassingen.
4.2 De student geeft zijn opdrachtgever advies over het communicatiebeleid,meer bepaald de interactieve communicatiestrategie-en -middelen

Kwaliteitsbewaker
Voor eindcompetentie 5A :
5.2 De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op in zijn communicatiestrategie, waarbij hij rekening houdt met reeds eerder verworven kennis, ervaringen en competenties.
5.4 De student volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van interactieve communicatie en strategie en doet op basis daarvan innoverende voorstellen .
5.5 De student lost een concreet communicatieprobleem met creativiteit en flexibiliteit op; en geeft aan wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen op het vlak van interactieve communicatie.

Inhoud

1. Theoretisch kader en terminologie

a)Strategie

1. Interactieve marketingstrategie
2. Interactieve media
3. Nieuwe media trends (De student dient verplicht een aantal vooraf bepaalde lezingen van het opleidingsonderdeel "Nieuwe media trends" (JOU 2714)bij te wonen.
4. Management, organisatie, opvolging en evaluatie van interactieve campagnes.
5. Praktijkcases van interactieve reclamecampagnes met specifieke aandacht voor de interactieve reclamestrategie : doelgroepbepaling, doelstellingen, positionering, propositie, (interactieve) mediamix, resultaatmeting en –analyse.

b)Databasebeheer

Relationele databases, informatiesystemen, datawarehousing, olap-tools, data-mining, web-mining, aandachtspunten bij gebruik van data.

2. Oefeningen o.a. gebaseerd op het cross-mediale leerplatform "Supo"

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De student dient verplicht een aantal vooraf bepaalde lezingen van het opleidingsonderdeel "Nieuwe media trends" (JOU 2714)bij te wonen.
De precieze modaliteiten inzake planning, inhoud en evaluatie van de opdrachten en tussentijdse evaluaties worden op Toledo en/of tijdens de contacturen meegedeeld.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer50%