Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Visuele communicatie 3 Reclame
Docenten
- De Pauw Annick
- Busselot Sandra
- Van Edom Peter
- Heerinckx David
- Van Herreweghen Pieter
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Zelfstudie
- Hoorcollege
Begincompetentie
Eindcompetenties Beeld – algemene competenties
Eindcompetenties Computervaardigheden 1 & 2 – algemene competenties
Eindcompetenties Visuele communicatie 1 – algemene competenties
Eindcompetenties Visuele communicatie 2 - algemene competenties
Eindcompetentie
1 Beroepsrol: informatiebeheerder
1.A De student verzamelt met de gepaste ICT-tools bestaande gegevens, verwerkt ze tot direct bruikbare informatie. De student beheert deze informatie en laat ze doorstromen naar anderen.
1.1 De student verzamelt de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens op een efficiënte manier zowel van print- als onlinebronnen.
1.3 De student interpreteert en beoordeelt de verzamelde gegevens vanuit hun basiskennis over onderzoeksmethodes.
1.4 De student verwerkt deze gegevens tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking, analyseert, structureert en synthetiseert hij/zij de informatie.
1.7 De student schat de mogelijkheden en beperking van softwareprogramma’s bestemd voor grafische en online toepassingen in.
2 Beroepsrol: communicator
2.A De student communiceert via de geijkte kanalen een visuele boodschap aangepast aan het medium.
2.3 De student stelt een briefing op en kan die verder verduidelijken en toelichten aan grafische toeleveranciers.
2.6 De student kan een offerte voor de grafische sector opstellen.
2.11 De student beoordeelt een website.
3 Beroepsrol: organisator/coördinator
3.C De student plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines.
4 Beroepsrol: beleidsadviseur/ondernemer
4.B De student schat maatschappelijke trends en de rol van de media naar waarde.
4.2 De student geeft de externe opdrachtgever advies betreffende drukwerkmanagement en internettoepassingen.
5 Beroepsrol: kwaliteitsbewaker
5.A De student bewaakt de kwaliteit van grafische eindproducten.
5.2 De student bouwt een kwaliteitsvolle workflow op waarbij hij rekening houdt met grafische en internet gerelateerde inzichten.
5.4 De student volgt nieuwe ontwikkelingen in het werkveld en kan op basis daarvan innoverende voorstellen doen.
5.5 De student lost concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit op. De student schat correct in wanneer er beroep moet gedaan worden op externe deskundigheid.
Inhoud
Internet:
- Internet in cijfers
- Zoekmachine optimalisatie & marketing
- Statistieken op het Internet
- Emailmarketing
- Marktonderzoek
- Merken op het internet
- Jongeren en internet
- Businessmodellen
- Trends: web 2.0
Grafische Vormgeving
(theorie)
- Fasering van een grafisch project
- Digitale typografie
- Drukkleuren
- Druktechnieken
- Offerte
- Drukproeven
- Huisstijl
(Praktijk)
Software: Engelstalige versie Adobe InDesign CS3
Lesprogramma:
- Een meertalige advertentie opmaken
- Een meertalige folder opmaken
- Drukwerkvoorbereiding
- Drukwerk digitaal aanleveren (katernbouw, preflight, package, pdf)
Zelfstudieprogramma:
- Tekenen
- Een brochure opmaken
Zowel tijdens de lessen "Theorie" als tijdens de lessen "Praktijk" worden specifieke accenten gelegd in functie van de afstudeermodule.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Bronnenboek voor grafisch ontwerp
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Aanvullende informatie bij de evaluatie:
- Gedetailleerde instructies zijn na te lezen in het cursusmateriaal.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | | 50% |