Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Marketing


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Espen Nora

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties Economie/Psychologie en Sociologie eerste jaar

Eindcompetentie

1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
Dit wil zeggen dat de student
1.1. de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie);
1.4. zelfstandig deze gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software;

==> de student verzamelt per praktijkcase de nodige gegevens uit diverse bronnen
==> de student beoordeelt de bruikbaarheid en betrouwbaarheid van zowel bronnen als gegevens
==> de student selecteert kritisch de benodigde gegevens en verwerkt deze in de oplossing van de praktijkcases
==> de student geeft aan welke informatie eventueel bijkomend nodig zou zijn om de praktijkcases genuanceerd op te lossen


3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.A. Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.
3.B. Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.

==> De student werkt gedurende het ganse traject in een team van vier personen. Elk teamlid is verantwoordelijk voor de eigen verwerking van de stof en de uitvoering van de opdrachten.
==> De student maakt duidelijke afspraken wie voor het betreffende gedeelte de groepsvoorzitter, communicatiepersoon, organisatieverantwoordelijke, notulist of helper is. Er zijn blokken voorzien in de leerstof met een aantal rapporteringfasen. Dit impliceert dat iedereen om beurt voor een bepaald onderdeel een bepaalde rol op zich neemt.
==> De teamleden zorgen ervoor dat hun bijdragen tijdig en voldoende gestoffeerd worden doorgegeven zodanig dat de planning voor groepsoverleg en groepscorrecties tijdig kan gebeuren.
==> Ieder teamlid is permanent op de hoogte van de aard en resultaten van de groepswerking. Dit impliceert dat iedereen individueel verantwoordelijk is voor het tussentijdse werk en het eindproduct.


4. BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER
Dit wil zeggen dat de student
4.C. op basis van zijn kennis en inzicht in marketing- en verkoopstechnieken een adequaat advies kan verlenen binnen de marketingcontext en -strategie van de klant/opdrachtgever

==> de student lost de praktijkcases per onderdeel van de leerstof op en rapporteert schriftelijk en/of mondeling


Inhoud

De marketingomgeving.
Koopgedrag van consumenten en bedrijven.
Kernstrategie: marktsegmentatie en positionering.
Producten, diensten en merkenstrategie.
Prijsbeleid.
Marketingkanalen en supply chain management.
Internationale marketing.
Strategische planning.
Ontwikkeling van een marketingplan.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Marketing, de essentie, 7e editie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%