Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Onderzoek 1


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Rochtus Marina
  • Jamaels Inge

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Kennis van Office

Eindcompetentie

De student voert eenvoudig onderzoek t.b.v communicatieprogramma’s zelf uit. (1.2) De student organiseert op gepaste manier vergaderingen (in casu: focusgroepen), onderzoeksbriefings en presentaties , van voorbereiding (van onderzoeksproces) over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan. (3.3) De student, als onderzoeker, handelt klantgericht t.o.v. interne en externe klanten en bewaakt de klantgerichtheid doorheen het ganse onderzoeksproces, beginnend bij het onderzoeksplan.(4.5) Als kwaliteitsbewaker staat de student bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering (5A). Hij controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten). (5.1) Hij voert volgende taken uit: onderzoeksopzet, dataverzameling en data-input, met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.(5.8)

Inhoud

1.Kwalitatief onderzoek: -Situering -Kwalitatief onderzoek en dataverzameling -Onderzoeksproces en -plan
2.Kwantitatief onderzoek: -Marketing en marktonderzoek -Soorten onderzoek -Stappen in onderzoeksproces -Populatie en steekproeven -Gestandardiseerde vragenlijsten
3. Dataverzameling SPSS -Verschillende schermen in SPSS -Structuur databestanden -Frequentie-, kruis- en mr-tabellen -Eenvoudige grafieken

-Alle competenties worden (onder begeleiding) toegepast op de Campagne.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Principes van marktonderzoek - toepassing met SPSS, 4e editie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Geïntegreerde evaluatie: Een evaluatievorm bestaande uit verschillende evaluatieactiviteiten. Het eindcijfer wordt bepaald op basis van een geïntegreerde beoordeling van de prestaties voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek en SPSS.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%