Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Economie


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Wit Helga
  • Verdonck Hugo
  • Hoebus Sigrid

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

Als informatiebeheerder kan de student met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige bestaande gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
Dit wil zeggen dat hij / zij de voor een opdracht vereiste economische gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie); vanuit een basiskennis van economie de verzamelde gegevens kan interpreteren en beoordelen, zelfstandig deze gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie d.w.z. een (kranten)artikel met economische inslag begrijpen en in verband brengen met andere economische artikels, voor zijn organisatie de verschillende mogelijke economische gevolgen van een actuele gebeurtenis inschatten, alle relevante economische informatie m.b.t. zijn organisatie verzamelen en hierover communiceren,

Als beleidsadviseur/ondernemer kan de student de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
Hij kan maatschappelijke, economische trends inschatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf..
Dit wil zeggen dat hij / zij communicatiemiddelen kan begroten, het hem toebedeelde budget (communicatiebudget, budget voor organisatie evenement, mediabudget, …) goed kan beheren en uitgaven kan controleren
d.w.z..een economisch inzicht hebben in de kosten- en opbrengstenstructuur van een communicatiecampagne of event, hiervoor een breakeven-analyse kan uitvoeren, de gevolgen van een geplande prijs- en promotiecampagne (voor een eigen product of dat van de concurrentie) kan inschatten voor de omzet en de winst van de organisatie

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 grote delen: micro- en macro-economie. In het eerste deel Micro Economie bestuderen we na een algemene inleiding, de prijsvorming op de markt (vraag, aanbod en evenwicht op de markt met volkomen concurrentie) & theorie over andere marktvormen die in realiteit bestaan. Het laatste hoofdstuk handelt over kosten, opbrengsten en de breakeven-analyse. Bij macro-economie bestuderen we voor België de macro-economische grootheden, conjunctuur en economische groei, de werkgelegenheid, geld, inflatie en loonindexering, overheidsfinanciën en internationale economie

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie


Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%