Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1
Docenten
- Missoul Lutgarde
- Van den Eijnden Geert
- Deraet Linda
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Oefensessie
Begincompetentie
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Eindcompetenties 1, 2 & 5
Informatiebeheerder:
Voor eindcompetentie 1A
1.1 De student verzamelt efficiënt de voor een opdracht vereiste gegevens uit bronnen die hij gedeeltelijk zelf heeft geselecteerd.
1.1 De student schat daarbij de relevantie en de betrouwbaarheid van de informatie goed in.
1.4. Hij verwerkt de gegevens gedeeltelijk zelfstandig. Hij analyseert, structureert en synthetiseert de verzamelde informatie.
1.4 Hij verwijst op een correcte manier naar de bronnen.
Communicator
Voor eindcompetentie 2A
2A Hij bedenkt een concept en schrijft een verkoopbrief, advertentie en voorlichtingsfolder die afgestemd zijn op het doel, de doelgroep en het medium. Hij gebruikt daarvoor gepaste overtuigings- en stijltechnieken.
2A Hij schrijft een persbericht dat qua opbouw, vormgeving en taalgebruik voldoet aan de criteria voor een goed persbericht en afgestemd is op de doelgroep.
2A Hij verdedigt mondeling een standpunt en doet dat op een boeiende en overtuigende manier.
2A Hij geeft op een duidelijke, bondige en aantrekkelijke manier een presentatie over een boek dat hij gelezen heeft en dat een actueel onderwerp behandelt.
2.4 Hij neemt op een gepaste en overtuigende manier deel aan een discussie.
2.5 Hij past zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aan aan de omstandigheden en doelgroepen waar hij mee omgaat.
2.6 Hij maakt een overzichtelijk verslag van een werksessie of discussie. Hij stelt een duidelijk en doel- en doelgroepgericht e-mailbericht op.
2.7 Hij neemt constructief deel aan een werksessie en een discussie.
Kwaliteitsbewaker
Voor eindcompetentie 5A
5.3 Hij evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt dat eventueel bij. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere ontwikkeling van de eigen competenties.
5.6 Hij vat een taak gedeeltelijk zelfstandig aan, schat in wanneer hij het best een beroep doet op begeleiding en ondersteuning om de gewenste kwaliteit te halen.
5.7 Hij verantwoordt de aanpak, het concept en de realisatie van zowel schriftelijke als mondelinge taken op een zakelijke, duidelijke en aantrekkelijke manier.
5.8.Hij voert de taken uit met aandacht voor correctheid en volledigheid. Hij kijkt alle taken grondig na wat spelling en taal betreft en gebruikt daarvoor de nodige hulpmiddelen. Hij spreekt verzorgd Nederlands als de situatie erom vraagt.
Inhoud
De inhoud van Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1 bestaat uit toepassingen en opdrachten. Ze vormen tegelijk een voorbereiding op het portfolio van het tweede semester.
De studenten schrijven een creatieve voorstellingstekst op basis van een beeld waarmee ze zich als communicatiestudent kunnen associëren. Ze analyseren en evalueren kritisch persuasieve boodschappen als verkoopbrieven, advertenties en folders. Ze schrijven een doel- en doelgroepgerichte verkoopbrief, advertentie en voorlichtingsfolder. In een motivatietekst verantwoorden zij het concept en de realisatie ervan. Ze analyseren, evalueren en schrijven een persbericht. Ze schrijven een e-mailbericht en een verslag van een discussie of een werksessie.
Zij nemen een standpunt in over een maatschappelijk actueel onderwerp en verdedigen dat in een overtuigend forum. Voor deze spreekopdracht zoeken zij informatie op, verwerken die en stellen een bronnenlijst op. Zij voeren een discussie over één van de forumonderwerpen. Zij lezen een boek over een actueel onderwerp en geven hierover een boeiende presentatie. Zij spreken improviserend over een bepaald thema.
Zij trainen zich in het correct schrijven en verzorgd spreken van de Nederlandse taal en in het herkennen en gebruiken van verschillende stijlregisters afhankelijk van doel en doelgroep.
Voor al de hierboven opgesomde toepassingen krijgen de studenten de volgende onderbouwing: basisregels van het argumenteren en overtuigen, overtuigingsstrategieën in commerciële en voorlichtingsteksten, technieken om op een aantrekkelijke, boeiende, duidelijke, creatieve en overtuigende manier te schrijven en te spreken, synthesetechnieken, technieken voor een duidelijk opgesteld persbericht, conventies om naar bronnen te verwijzen, taalbeheersingskwesties (spelling, zinsbouw en formulering, lexicon en idioom, uitspraak) en stilistische kwesties.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 50% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 50% |