Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Communicatiestrategie 1
Docenten
- Tanghe Diederik
- Sambaer Els
- Vandekerkhof Renaat
- De Wit Helga
Onderwijsvorm
Begincompetentie
'Eindtermen secundair onderwijs'
Eindcompetentie
Als communicator kan de student ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste doel- of publieksgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig. Daarvoor beheerst hij / zij de vakspecifieke basisterminologie van marketingcommunicatie en PR & Voorlichting.
Als beleidsadviseur kan de student de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. - de maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf - op basis van zijn kennis en inzicht in Marketingcommunicatie- en PR & Voorlichtingstechnieken een adequaat advies verlenen binnen de Marketingcommunicatie of PR context en -strategie van de klant/opdrachtgever. Dit wil zeggen dat hij / zij het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie van informatie en klanten advies kan geven over het communicatiebeleid.
Als kwaliteitsbewaker kan de student het belang van geïntegreerde communicatie inschatten, verdedigen en de kwaliteit ervan constant bewaken, en dit voor zowel voor marketingcommunicatie-, public relations-, voorlichtings- als evenementcampagnes
Inhoud
Inhoud
Deel 1: Marketingcommunicatie 1
Korte inhoud
In de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod :
1. situering en belang van marketing en de rol van marketingcommunicatie :
- wat is marketing ?
- marketingconcepten
- marketingmix
- merk
- product en marketingcommunicatie
- prijs en marketingcommunicatie
- distributie en marketingcommunicatie
- interactieve marketing
2. de communicatiemix van een onderneming
- corporate communicatie
- marketingcommunicatie en de marketingcommunicatiemix
- thema- en actiecommunicatie
- massa- en persoonlijke communicatie
- above – en below the line communicatie
- integratie van de (marketing) communicatiemix
3. het marketingcommunicatieplan
4. de marketingcommunicatiemix : de verschillende communicatie-instrumenten
- reclame
- beleveniscommunicatie
- promotie
- sponsoring
- direct marketing
- persoonlijke verkoop
- beurzen
- winkelcommunicatie
Deel 2: Public relations en voorlichting 1
Korte inhoud
Inleidende theoretische cursus geïllustreerd met recente praktijkcases Hfst 1: Inleiding in de terminologie Wat verstaat men onder: • PR, publieksgroepen • Relatie met marketingcommunicatie, marketing PR • Corporate communication: missie, huisstijl, corporate advertising • Identiteit, corporate identity, corporate image en imago Hfst 2: Communicatievormen • Informatie • Voorlichting • Propaganda • Reclame Hfst 3: Interne PR • Organisatie PR in de organisatie • Uitbesteden PR taken Interne communicatie Hfst 4: Externe PR • Persrelaties • Community Relations: omwonendencomm, sponsoring, community Involvement • Milieucommunicatie • Crisiscommunicatie • Financiële communicatie • Politieke PR: lobbying en Public Affairs • Arbeidsmarktcommunicatie Hfst 5: Overheidscommunicatie Hfst 6: Evenementen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Voor zowel de eerste als de tweede examenkans is dit een geïntegreerd ondeelbaar examen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% |