Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Geschiedenis van de communicatie


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Hellemans Frank

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

1C - De young professional heeft als mediawatcher een breed referentiekader en een gedegen kennis van politiek, cultuur, economie en media, zowel op Vlaams, nationaal en internationaal gebied. Hij/zij heeft kennis van en inzicht in de breed maatschappelijke context waarin de nieuwsfeiten zich voordoen.

1B - De young professional heeft kennis van en inzicht in de diverse journalistieke werkomgevingen, het mediabedrijf, de mediamarkt en het internationale medialandschap.
1.4. Hij/zij kan deze informatie gericht verzamelen via de belangrijke persbureaus, naslagwerken, databanken, het internet of uit eigen waarneming ter plekke.

Inhoud

Ontstaan en evolutie van: I. Lichaamstaal en gesproken taal II. Geschrift/ Krant / Boek (handgeschreven) III. De typografie IV. Audiovisuele media V. Fotografie / Film VI. Nieuwe en nieuwste media (internet / hypermedia) Videopresentaties (practicum) illustreren de diverse stappen in de evolutie van de communicatie/journalistiek (zie boven)uit de hoorcolleges.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Echte mediaprimeurs

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%