Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Technologische opvoeding 2


Studiepunten8Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Puysseleir Joke

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van TO 1

Eindcompetentie

A. INHOUDELIJK EXPERT

3 De leraar als inhoudelijk expert (ijkniveau 1 en 2)
3.1 Vakinhouden die onderwezen worden beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden

5 De leraar als innovator-onderzoeker
5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De leraar volgt de evolutie van technologie en techniek om zijn horizon te verruimen en meer draagkracht te ontwikkelen.


B. VAKDIDACTIEK (ijkniveau 1B en 2)

1. LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen door het leerplan te raadplegen.
1.2 Basisdoelen kiezen en concreet-operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen
1.3 De leerinhouden selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie.
1.4 De leerinhouden structureren en vertalen in leerstappen, opdrachten en bordschema’s.
1.5 Een aangepaste methodische aanpak (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken om een activerend lesverloop te creëren.
1.6 Didactische media en materialen kritisch kiezen, aanpassen en gebruiken in functie van de doelstellingen en de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm.
1.7 Voorbereiden en realiseren van een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd.
1.9 Een leerproces- en product evalueren (synthesemomenten).
1.13 Adequaat omgaan met de specificiteit van de leerlingenpopulatie in het BSO.

2. LERAAR ALS OPVOEDER
2.4 Actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.

3. LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT
3.3 Het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen), door verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, …

4. LERAAR ALS ORGANISATOR
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen: gebruik van de ruimte voorbereiden in functie van doelstellingen, beginsituatie, leermaterialen en werkvormen.
4.2 Realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les en opeenvolgende activiteiten vlot en soepel laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen).
4.2. bis Een soepel en efficiënt lesverloop creëren door de timing tijdens de les te respecteren.
4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding.

TAALCOMPETENTIES
1. Gesprekken voeren met leerlingen (onderwijsleergesprek).
4. Schriftelijk vragen en opdrachten formuleren.
Non-verbale taal: de student heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.
De student hanteert een duidelijk bordschrift.

OVERIGE
De aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekken.
Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.


Inhoud

A. INHOUDELIJK EXPERT
1. De leerinhouden, zoals ze in het leerplan SO opgenomen zijn, staan centraal. We behandelen de volgende leerinhouden van het eerste jaar A-stroom.

1.1 Elektrische kringloop:
Elementen: bron, verbruiker, geleider/isolator, schakelaar (NO -NG).
Relais, zekering. Kringloop: open, gesloten. Polariteit. Serie- parallelschakeling van schakelaars, bronnen, actuatoren. Overbelasting, veiligheid. Lezen, tekenen van: elektrische symbolen, stroombaanschema, bedradingsschema. Onderzoeken (geleiding, magnetisme) van elementaire materialen, elektrische componenten. Doormeten van geleiders, componenten. Foutopsporen in componenten, schema’s, kringlopen, eenvoudige apparaten. Belang van elektrische energie in de huidige samenleving. Veilig omgaan met elektriciteit. Technische beroepen i.v.m. dit thema.

1.2 Overbrengingen: Macht, steunpunt, last. Winst aan macht, winst aan verplaatsing. Versnellen, vertragen. Draairichting wijzigen bij riemoverbrenging, tandwieloverbrenging. Dubbele overbrenging.
Schematische voorstelling lezen van riemoverbrenging, tandwieloverbrenging, kettingoverbrenging. Herkennen en analyseren van een technisch systeem met hefbomen, riemoverbrenging, tandwieloverbrenging of kettingoverbrenging. Monteren / demonteren van riemoverbrenging, tandwieloverbrenging, kettingoverbrenging. Technische beroepen i.v.m. dit thema.

1.3 Beslissen met poorten: Verschil tussen gegevens en informatie. Automatische verwerking van gegevens met de gevolgen hiervan voor de mensen. De oprukkende informatietechnologie en de gevolgen hiervan voor de maatschappij. Invoerelementen en uitvoerelementen herkennen en kunnen kiezen. Poorten: NOT – AND – OR. Combinaties van poorten: NOT-AND, NOT-OR, AND-OR.
Waarheidstabel opstellen en invullen. Ontleden van een informatieverwerkend systeem. Blokschema van een informatieverwerkend systeem tekenen. Aansluiten en in bedrijf nemen van een informatieverwerkend systeem. Technische beroepen i.v.m. dit thema.

B. VAKDIDACTIEK
Elk project wordt ingeleid met een verwijzing naar het leerplan en een bespreking van de leerplandoelstellingen. Naast de leerinhouden wordt veel aandacht besteed aan het beschikbare en geschikte didactisch materieel, de mogelijkheden van ICT-ondersteuning, nuttige adressen van leermiddelenbedrijven e.a.
Er worden aangepaste opdrachten voorzien om de competenties van het luik vakdidactiek te bereiken. Na het bestuderen van een 'voorbeeld-lesvoorbereiding' wordt begeleiding voorzien bij het opstellen van een eigen lesvoorbereiding.
Inleiding op evaluatie van werkstukken.

C. achtergrondinformatie: er wordt op geregelde tijdstippen actuele, relevante achtergrondinformatie aangeboden.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • De elektrische kringloop
  • Logisch schakelen 1
  • Schakel 1- leerwerkschrift
  • Technix 1 Activiteitenboek + leerlingenCD
  • Technix 1 Infoboek
  • Technologische bouwstenen 1

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • De elektrische kringloop
  • Logisch schakelen 1
  • Schakel 1- leerwerkschrift
  • Technix 1 Activiteitenboek + leerlingenCD
  • Technix 1 Infoboek
  • Technologische bouwstenen 1

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%
Vakdidactiek
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)OpdrachtenPermanente evaluatie100%