Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Technologische opvoeding 1


Studiepunten7Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Hecke Kristin
  • De Puysseleir Joke

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

De eindtermen secundair onderwijs ASO / TSO.

Eindcompetentie

(Zie basiscompetenties leraar secundair onderwijs groep 1

A. INFORMATICA

3 De leraar als inhoudelijk expert (ijkniveau 1 en 2)
3.1 Vakinhouden die onderwezen worden beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden

5 De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De leraar volgt de recente evolutie van informatica.
5.3 Het eigen functioneren bevragen en bijsturen


B. TECHNOLOGISCHE OPVOEDING

3 De leraar als inhoudelijk expert (ijkniveau 1 en 2)
3.1 Vakinhouden die onderwezen worden beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden

5 De leraar als innovator-onderzoeker
5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De leraar volgt de evolutie van technologie en techniek om zijn horizon te verruimen en meer draagkracht te ontwikkelen.

Inhoud

A. INFORMATICA
Word 2007
Een degelijke kennis van de basisfuncties van het pakket Word 2007 verwerven
PowerPoint 2007
Een degelijke kennis en vaardigheid verwerven van het pakket PowerPoint 2007: alle functies die nodig zijn om een eenvoudige tot (semi-)professionele grafische diapresentatie te ontwerpen.

B. TECHNOLOGISCHE OPVOEDING
1. kennismaking met leervak en leerplan TO in de eerste graad: visie op het leervak, algemene doelstellingen, beginsituatie van de leerlingen, vernieuwingen die binnen het vak aan de orde zijn.

2. de leerinhouden, zoals ze in het leerplan SO opgenomen zijn, staan centraal. We behandelen volgende leerinhouden van het eerste jaar A-stroom.
2.1 Wat is TO? Technologie en techniek; het technologisch proces. Werken volgens een gegeven algoritme. Geschiedenis benaderd vanuit technische hoek. Behoeften, normen en waarden.
2.2 Technische communicatie: Het belang van een éénduidige communicatie. Symbolen, normen (schaal, legende, lijnsoorten). Ruimtelijke voorstelling: isometrische en vlakke voorstelling; de 3 aanzichten. Stroomdiagram (flowchart): opstellen, interpreteren, en toepassen bij het uitvoeren van een opdracht. Tekening lezen; schetsen; tekenen; nabouwen van tekening. Technische beroepen i.v.m. dit thema.

3. Elk project wordt ingeleid met een verwijzing naar het leerplan en een bespreking van de leerplandoelstellingen. Verder wordt veel aandacht besteed aan de leerinhouden, het beschikbare en geschikte didactisch materieel, de mogelijkheden van ICT-ondersteuning, nuttige adressen van leermiddelenbedrijven e.a.

4. achtergrondinformatie: er wordt op geregelde tijdstippen actuele, relevante achtergrondinformatie aangeboden.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • MS Word 2007
  • Office 2007 PowerPoint (met CD-rom)
  • Schakel 1- leerwerkschrift
  • Technisch communiceren
  • Technix 1 Activiteitenboek + leerlingenCD
  • Technix 1 Infoboek
  • Technologische bouwstenen 1

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Berekening totaalscore
Algemene regel: de totaalscore is het gewogen gemiddelde van de deelscores.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één onderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatieInformatica: WORD20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatieInformatica: opdracht + tussentijdse evaluatie POWERPOINT25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computerInformatica: WORD20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computerInformatica: POWERPOINT25%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examenTechnologische Opvoeding35%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatieTechnologische Opvoeding20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examenTechnologische Opvoeding40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)OpdrachtenTechnologische Opvoeding15%