Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Opvoedkunde


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Grimon Anne
  • Timmerman Joke

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs met extra nadruk op vakoverschrijdende eindtermen sociale vaardigheden.

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (comp.niveau 1)
--> De student kent de ontwikkeling van de tiener op lichamelijk, psychologisch, cognitief, seksueel en moreel gebied.
--> De student kent de voornaamste kenmerken van tieners met bepaalde zorgbehoeften (ADHD, dyslexie, autisme, Gilles de la Tourette, hoogbegaafdheid, faalangst, ...)

1.10 De leerkracht kan in overleg met collega's deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school (comp. niveau 1)
--> De student kent het gelijke onderwijskansendecreet, het leerzorgkader en de bepalingen rond inclusief en geïntegreerd onderwijs.

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school. (comp.niveau 1)
--> De student weet hoe hij zijn lessen moet afstemmen op het ontwikkelingsniveau en de persoonlijke situatie van leerlingen.

2.2 De emancipatie van de leerlingen bevorderen met het oog op optimaliseren van onderwijskansen. (comp.niveau 1)
--> De student weet hoe hij zijn onderwijsaanbod moet afstemmen op het ontwikkelingsniveau en de persoonlijke situatie van elke leerling.

2.5 Adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden. (comp.niveau 1)
--> De student geeft een aantal tips voor de aanpak van leerlingen met bepaalde zorgbehoeften.

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker
5.3. Het eigen functioneren bevragen en bijsturen. (comp.niveau 2)
--> De student bevraagt spontaan zijn samenwerkingsvaardigheden bij het maken van een opdracht.
--> De student staat open voor feedback bij het bespreken van zijn samenwerkingsvaardigheden.

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.1 Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam (comp.niveau 2)
--> De student werkt in een taakgerichte groep op flexibele, nauwkeurige en vlotte wijze aan een opdracht.
--> De student beoordeelt op kritische wijze zichzelf en zijn medestudenten op het gebied van samenwerking.

7.2 In het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven (comp.niveau 2)
--> De student spreekt met zijn groepsgenoten een werkwijze en taakverdeling af en leeft deze ook na.
--> De student beoordeelt op kritische wijze zichzelf en zijn medestudenten op de mate waarin men de taakverdeling is nagekomen.

Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen
8.1 Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden. (comp.niveau 2)
--> De student kent de belangrijkste organisaties die hulpverlening aanbieden voor tieners en leerlingen met zorgbehoeften.
--> De student kan deze organisaties op een correcte wijze contacteren.
--> De student kan doelgericht communiceren met deze organisaties.

Inhoud

1 De ontwikkelingspsychologie van de puber en adolescent
1.1 Wat is ontwikkeling? Wat is adolescentiepsychologie?
1.2 De ontwikkeling van de tiener op lichamelijk vlak: lichamelijke groei, verruimde cognitieve mogelijkheden, ontwikkeling in het morele denken
1.3 De ontwikkeling van de tiener op seksueel gebied: seksuele ervaringen bij tieners, seksuele opvoeding op school, lesgeven rond thema's als homoseksualiteit en tienerzwangerschappen
1.4 De ontwikkeling van een identiteit en zelfbeeld bij de tiener: hoe ontwikkelt een tiener zijn identiteit op een stabiele wijze? Wat is het aandeel van ouders en de peergroep hierin? Welke identiteitsproblemen kunnen ontstaan?
1.5 Hoe houden we als leerkracht in ons pedagogisch-didactisch handelen rekening met de ontwikkeling van tieners?

2 Zorgverbreding
2.1 De wetgeving in Vlaanderen m.b.t. gelijke onderwijskansen, het leerzorgkader, inclusie, geïntegreerd onderwijs.
2.2 Bestuderen van de problematiek van leerlingen met extra zorgbehoeften. Volgende problematieken komen aan bod:
- dyslexie/dyscalculie
- autisme
- syndroom van Gilles de la Tourette
- hoogbegaafdheid
- faalangst
- ADHD
2.3 Hoe stemmen we als leerkracht ons pedagogisch-didactisch handelen af op deze doelgroep?

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

De beoogde competenties worden voor 40% permanent geëvalueerd tijdens de lesmomenten of d.m.v. taken.
Het te laat indienen van taken wordt verrekend in het eindtotaal. De takenkaarten die bij de cursus gevoegd zijn, omschrijven de precieze regeling.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60%