Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Algemene didactiek: Inleiding


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Den Berk Brenda
  • Schotte Kathleen

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs met extra nadruk op de vakoverschrijdende eindtermen leren leren en sociale vaardigheden.

Eindcompetentie

Functioneel geheel1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen.
- De student bespreekt beginsituatie als component van het didactisch handelen.
- De student verwoordt hoe hij bij het voorbereiden van een les de beginsituatie van de lerenden en de leergroep moet achterhalen.

1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren.
- De student bespreekt doelstellingen als component van het didactisch handelen.
- De student verwoordt hoe hij doelstellingen moet kiezen en formuleren bij het voorbereiden van een les. Hierbij maakt hij onderscheid tussen het algemene doel van de les, leerplandoelen en de lesdoelen die hij concreet en operationeel moet formuleren.
- De student ontwikkelt een visie op leren als een actief en constructief proces. De sociaal constructivistische visie op leren vult de student in voor zijn eigen leerproces en voor het leerproces van een leerling secundair onderwijs .

1.3 Leerinhouden selecteren
- De student bespreekt leerinhouden als component van het didactisch handelen.
- De student onderscheidt bij leerinhouden de rol van domeinspecifieke kennis, cognitieve, metacognitieve en affectieve vaardigheden.

1.5 Een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen bepalen
- De student bespreekt werkvormen en groeperingsvormen als componenten van het didactisch handelen.

1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.
- De student bespreekt didactische media als component van het didactisch handelen.
- De student bespreekt het belang van het kiezen of ontwikkelen van geschikte leermiddelen bij het voorbereiden van een les.

1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving
- De student bespreekt leerervaringen als een actief en constructief proces.
- De student vermeldt welbevinden en betrokkenheid als criteria voor een krachtige leeromgeving.
- De student bespreekt de betrokkenheidsverhogende factoren als aanpakfactoren voor het realiseren van een krachtige leeromgeving.
- De student expliciteert de ervaringsgerichte visie op onderwijs en illustreert deze met voorbeelden uit zijn onderwijsvakken en stage-ervaringen.

1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden
De student bespreekt evaluatie als component van het didactisch handelen.

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.3 Het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod
- De student verwoordt dat een les niet op zich staat, maar steeds deel uitmaakt van een groter leerproces.
- De student bespreekt de structurerende rol van eindtermen en leerplannen.
- De student verwoordt dat het bij het realiseren van een les belangrijk is linken te leggen met voorkennis en inhouden van andere vakken.

Functioneel geheel 10: De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
10.1 Actuele thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen rond - Het sociaal-politieke domein.
- De student bespreekt het onderwijs in Vlaanderen: de onderwijsstructuur, het onderwijsbeleid, de onderwijsondersteunende instanties, de leerplicht, … en actualiseert deze informatie door opzoekwerk in de bib en op het Internet.

Attitudes
In het kader van het vak ‘Algemene didactiek inleiding’ worden alle attitudes voor ogen gehouden met bijzondere aandacht voor: - A6 zin voor samenwerking - A3 kritische ingesteldheid - A8 creatieve gerichtheid.

Inhoud

1. Verkenning van het onderwijs
2. Visie op leren en krachtige leeromgevingen
1. didactische modellen
2. visies op leren
3. het sociaal constructivisme
4. ervaringsgerichte visie op leren
5. verankering in de opleiding via de (vak)didactische fiche
3. Doelstellingen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%