Begincompetentie
eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'domeinspecifieke onderwijsvaardigheden MUVO 1
Eindcompetentie
1.Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: kan domeinoverstijgende muzische activiteiten uitwerken en aanpassen aan de doelgroep
2.Leraar als inhoudelijk expert: kan de basisvaardigheden van elk domein integreren in een vakoverstijgende werking
3.Leraar als organisator: kan muzische activiteiten praktisch aanpakken en begeleiden
4.Leraar als partner van externen: heeft ruime kennis en vaardigheden om met externe aanbieders van muzische activiteiten te communiceren vanuit een didactisch verantwoord oogpunt
5.Leraar als cultuurparticipant: staat open voor een ruim en uiteenlopend muzisch aanbod op niveau van de doelgroep en op eigen niveau.
Inhoud
Kwaliteit en muzische vorming
•De verschillende elementen die de kwaliteit van een muzisch activiteit verhogen, inzetten in een eigen les of vanuit diverse bronnen.
•Diverse vormen van (zelfsturend) muzisch werken zoals hoekenwerk, projectwerk linken aan muzische vorming.
•De elementen die belangrijk zijn in de procesbegeleiding omschrijven en toepassen in muzische activiteiten met kinderen.
•Een leerlijn ontwikkelen waarin de domeinen, integratie, diverse vormen van muzisch benaderen aan bod komen.
•De leerkracht als cultuurparticipant kunnen vertalen naar de praktijk.
Leerlijnen
- een leerlijn ontwikkelen waarin de domeinen, integratie, diverse vormne van muzisch benaderen aan bod komen.
- het ontwikkelingsniveau in de verschillende muzische domeinen weergeven in het curriculum muzische vorming van kleuter- tot secundair onderwijs.
Procesbegeleiding
•Gerichte tussenkomen bij hulpvragen van kinderen, zodat de kinderen in een evenwicht blijven tussen zelfstandigheid en betrokkenheid.
•De verschillende functies van een begeleider in een muzische activiteit (side-coaching, opdrachten geven, teacher-in-role, …) aangeven
•het aandeel van de drie elementen leerkrahct-leerling-activiteit op het muzisch proces kunnen weergeven.
Evaluatie
- Een gefundeerde visie hebben op het evalueren en rapporteren van muzische vorming. Met ouders en andere opvoeders hierover kunnen communiceren.
- Een activiteit nabespreken in functie van de gekozen focus en de kinderen zelfstandig laten reflecteren over het afgelegde proces.
Integratie
•Een activiteit opbouwen met inspiratie uit de kunsten, een beeldend werk, een dansvoorstelling, een theaterstuk voor kinderen, poëzie, luistermateriaal, …
•Een integratieactiviteit kunnen opbouwen waarin twee domeinen evenwaardig aan bod komen. Reflecteren over de meerwaarde van de activiteit.
•Opdrachten in de muzische domeinen ondersteunend kunnen inzetten om een focus uit een domein te beklemtonen.
•Een project en/of thema muzisch uitwerken en in een traject volgens het stermodel, het routemodel en het verhaalmodel gieten.
•Een item uit andere leergebieden muzisch kunnen benaderen zonder in vervlakking te vervallen.
•Reflecteren over de bijdrage van muzische vorming in leergebiedoverstijgende eindtermen.
Muzische projecten
•Poppenspel kunnen inzetten in de klaspraktijk, zowel door de leerkracht als door de kinderen om integratie te stimuleren.
•Nieuwe materialen (schuimrubber) kunnen hanteren voor beeldende vormgeving.
- Aangeven hoe je een project met kinderen kan opbouwen (bv. musical, theaterstuk)
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 50% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 50% |