Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden Wiskunde 2


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Hawrijk Ilona
  • De Winter Veerle

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven.
    In staat zijn om logisch te redeneren.
    Positieve houding hebben t.o.v. wiskunde.
    Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben.
    Inhoud Domeinspecifieke vaardigheden Wiskunde I

    Eindcompetentie

    De student kan:
    -kinderen enthousiasmeren voor het leergebied wiskunde vanuit een eigen positieve attitude voor wiskunde;
    -basiskennis en basisvaardigheden i.v.m. leerinhouden wiskunde flexibel en creatief toepassen in zijn pedagogisch-didactische aanpak;
    -in het onderwijsaanbod (zie leerinhoud) horizontale (vakoverschijvende) en verticale (leerlijnen) verbanden onderkennen en integreren in stageactiviteiten;
    -de leerinhouden aanpassen aan de leeftijd en het niveau van de kinderen;
    -de organisatie van de volgende werkvormen voorbereiden en toepassen: doceren, demonstreren, onderwijsleergesprek, partnerwerk, hoekenwerk en leerwandeling (WO);
    -basis-, verbredings- en verdiepingsdoelen kiezen en realiseren op basis van eindtermen en leerplannen, ontwikkelings- en leerlijnen en concreet formuleren gericht op de totale persoonlijkheid van het kind en vanuit het geloof in de groeikracht van ieder kind;
    -leeractiviteiten, leermiddelen, ruimte en wiskundige materialen selecteren en aanpassen i.f.v. de hoger vernoemde doelstellingen en de beginsituatie, rekening houdend met de problemen en moeilijkheden die kinderen kunnen ervaren bij wiskunde;
    -verschillende bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen, inclusief artikels uit praktijkpublicaties;
    -het eigen vormingsaanbod situeren en integreren binnen de ontwikkelingsdoelen en eindtermen en in het geheel van het onderwijsaanbod;
    -leerproduct en leerproces tijdens en na de les evalueren en rapporteren in functie van het bevorderen van de ontwikkeling van het kind en het bijsturen van de aanpak, met inbegrip van doorverwijzing en advies.

    Inhoud

    Metend rekenen: Didactische vaardigheden betreffende Oppervlakteberekening, Volumeberekening en Schaal;
    Meetkunde: Vormleer (vlakke figuren en ruimtefiguren), Meetkundige relaties en toepassingen;
    Aanvankelijk rekenen;
    Rekenproblemen.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Wiskunde 1998 Leerplan

    Evaluatie


    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%