Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden Wiskunde 2
Docenten
- Hawrijk Ilona
- De Winter Veerle
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven.
In staat zijn om logisch te redeneren.
Positieve houding hebben t.o.v. wiskunde.
Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben.
Inhoud Domeinspecifieke vaardigheden Wiskunde I
Eindcompetentie
De student kan:
-kinderen enthousiasmeren voor het leergebied wiskunde vanuit een eigen positieve attitude voor wiskunde;
-basiskennis en basisvaardigheden i.v.m. leerinhouden wiskunde flexibel en creatief toepassen in zijn pedagogisch-didactische aanpak;
-in het onderwijsaanbod (zie leerinhoud) horizontale (vakoverschijvende) en verticale (leerlijnen) verbanden onderkennen en integreren in stageactiviteiten;
-de leerinhouden aanpassen aan de leeftijd en het niveau van de kinderen;
-de organisatie van de volgende werkvormen voorbereiden en toepassen: doceren, demonstreren, onderwijsleergesprek, partnerwerk, hoekenwerk en leerwandeling (WO);
-basis-, verbredings- en verdiepingsdoelen kiezen en realiseren op basis van eindtermen en leerplannen, ontwikkelings- en leerlijnen en concreet formuleren gericht op de totale persoonlijkheid van het kind en vanuit het geloof in de groeikracht van ieder kind;
-leeractiviteiten, leermiddelen, ruimte en wiskundige materialen selecteren en aanpassen i.f.v. de hoger vernoemde doelstellingen en de beginsituatie, rekening houdend met de problemen en moeilijkheden die kinderen kunnen ervaren bij wiskunde;
-verschillende bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen, inclusief artikels uit praktijkpublicaties;
-het eigen vormingsaanbod situeren en integreren binnen de ontwikkelingsdoelen en eindtermen en in het geheel van het onderwijsaanbod;
-leerproduct en leerproces tijdens en na de les evalueren en rapporteren in functie van het bevorderen van de ontwikkeling van het kind en het bijsturen van de aanpak, met inbegrip van doorverwijzing en advies.
Inhoud
Metend rekenen: Didactische vaardigheden betreffende Oppervlakteberekening, Volumeberekening en Schaal;
Meetkunde: Vormleer (vlakke figuren en ruimtefiguren), Meetkundige relaties en toepassingen;
Aanvankelijk rekenen;
Rekenproblemen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |